Ensam och blödig

Hanna är i Stockholm i helgen och jag har suttit ensam hemma i soffan och tydligen blivit blödig. Ett meddelande från en före detta elev på Facebook som avslutas på följande sätt framkallar en liten tår i ögat:

Hoppas allt är bra med dig och att du pluggar klart snart så att fler elever kan ha dig som lärare !
Kram

Nu är det inte enbart av narcissistiska skäl som jag publicerar det här. Nej, jag har nämligen återigen reflekterat över hur mycket tid jag (och de flesta lärarbloggare) ägnar åt att skriva om det som inte fungerar i skolan och hur lite tid till att skriva om allt som är bra och roligt. Eftersom jag pluggar på heltid just nu så träffar jag inga elever, och det saknar jag verkligen, men jag ska försöka bättra mig och publicera lite berättelser från skolans underbara värld!

(Det värsta är att jag har tänkt på det här tidigare och trots det kan jag bara påminna mig två stycken liknande inlägg, ”Charmtroll” i februari 2008 och ”Energikick” i december 2008. Kanske ska jag räkna det här om ”Tamagotchi-dagiset” i september också… I alla fall är det pinsamt dåligt!)

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket, reflektioner. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ensam och blödig

  1. Lisa skriver:

    Pinsam och blödig? jag vet inte jag… Och vad spelar det för roll? Men som du säger, så finns det ju ganska många anledningar till att vi vill fortsätta arbeta som lärare trots allt. (Sådär en trettio stycken i varje klass!) Det ska man INTE glömma bort mitt i allt elände.

  2. Mimmi skriver:

    Som förälder så vet jag hur viktig lärare är och vad de kan göra positivt och negativt! Och alla positiva lärare är så mkt värda ibland tror jag ingen vet vad en bra läare betyder för sina elever. Läaren har makten att styra elevens liv.

    Något som gör mig upprörd är de gånger jag diskuterat problem i skolan med ledningen, det är när man får kommentaren att de jobbar på det och det skall bli förändring. Men jag vill att förändringen skall bli nu, just nu, för det är nu mitt barn går i skolan och han/hon får aldrig tillbaka den tiden!
    Fattar inte rektorer m m att vi föräldrar inte är intresserade av vad skolan gör om några år utan kommentarer som dessa är ett hån, ungefär som vi struntar i vad som händer nu för det är inget värde för oss utan vi ser den ekonomiska vinsten och anseeende vi kan skapa om några år.

Kommentera

