Klassen och individen

Tusen gånger starkare profilJag ska berätta om min klass. Där lever jag den största delen av mitt liv. […] Som i de flesta klasser är vi strikt uppdelade i olika grupper. I centrum står Mimmi. Henne beundrar och avundas vi. Hennes närmaste kompisar är Teresa och Sanna. Kring dem rör sig en klunga som lärarna kallar ”den odefinierbara högen”. Vissa av lärarna har fortfarande svårt att lära sig deras namn och blandar ihop dem då och då. Jag ingår inte där, för jag finns på andra sidan, ute i andra kanten där töntarna är. Men jag är alltid duktig i skolan och därför har jag, till skillnad från en del andra, faktiskt alltid mitt namn.”

Någon tipsade om ungdomsboken ”Tusen gånger starkare” av Christina Herrström (antagligen Lilla O eftersom hon förutom kloka inlägg om skolan skriver spaltmeter om litteratur). Jag gick i alla fall till biblioteket och lånade den och i dag var det dags att sätta igång, men jag kom bara till första sidan innan jag var tvungen att lägga undan den för att fundera… Och skriva det här inlägget… Jag har en känsla av att fler citat från boken kommer att dyka upp här i bloggen framöver.

Jag ska berätta om min klass. Där lever jag den största delen av mitt liv.
Att föra fram den dimensionen i skolpolitiken och att se till att ”den odefinierbara högen” får tillbaka sina namn är en flumpedagogisk uppgift.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klassen och individen

  1. Lilla O skriver:

    Att lära känna individen är definitivt en flumpedagogisk uppgift. Jag jobbar med ”klumparna” som kan definieras ”bråkstakarna” ”skolvägrarna” ”de tysta” och ”invandrarna”. Och ja, det var jag som tipsade om boken. Ska bli kul att följa din läsning!

Kommentera

