Frustrerad

Frustrerad15-årige ”Jonas” skriver (DN):

”Det värsta är att jag inte får ha kontakt med min mamma eller mina kompisar. Det näst värsta är att jag känner mig rädd och isolerad hela tiden. Jag blir mobbad av dom andra barnen varenda dag. Jag blir slagen, knuffad och hotad.”

Vad ”Jonas” har drabbats av?
Han har blivit omhändertagen av socialtjänsten och placerats på ett hvb-hem tillsammans med ”ungdomar som har problem med kriminalitet och missbruk”.

Vilket brott har han begått?
Han är en ”blyg, stillsam och tillbakadragen” kille med Asbergers syndrom som inte har orkat med skolan, inte sköter sin diabetes och försökte ta livet av sig…

Ännu ett fall som gör mig oerhört frustrerad! Självklart kan man inte avgöra ett fall som detta genom en tidningsartikel; det finns säkerligen skäl till åtgärder och kanske t o m omhändertagande. Men varför i hela världen placerar man ”Jonas” på ett hem för kriminella 50 mil från hemorten? Varför dröjer det två och ett halvt år innan han får sätta sin fot på hemmaplan igen – ”trots hans vädjanden till myndigheterna om att åtminstone få komma hem och hälsa på ibland”. Med vilken rätt hindrar man honom att använda mobiltelefon och internet?! Och hur kommer det sig att ingen tycks ha huvudansvaret för att upprätta en fungerande relation med Jonas och hans mamma?

Läs även mitt inlägg ”Vad gör du när du träffar Elin?” där jag skriver mer i samma ämne.

Uppdatering: Mer om ”fallet Jonas”, ”Det handlar om maktmissbruk”. Egentligen framkommer ingenting nytt, mina frågor kvarstår. Länsstyrelsen och Skolverket kritiserar både kommunen och socialtjänsten, och det är ju alltid något…
Och här förklarar sig socialtjänsten. Jag tycker att det ser ut som en del efterkonstruktioner… Dessutom reagerar jag på att man inte tar hänsyn till Jonas egna brev och att man anser att man inte kan ”påtvinga en kontakt”, trots att man kan påtvinga förflyttning, inspärrning och begränsningar av telefon- och internetanvändandet…

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Frustrerad

  1. Fruktansvärd historia!!!

    Jag ryste när jag läste att soc och skolan lägger hela ansvaret på mamman, som trots att hon försökt få all hjälp, klassas som ”dålig mamma” bara för att hon har låg utbildning, är sjuklig och inte har något jobb. Typ.

    Det ska bli intressant att följa historien, de ska ju skriva artiklar ur kommunens och soc synvinklar också.

Kommentera

