Skärpta krav

Björklund svänger i frågan om behörighet till de yrkesförberedande gymnasieprogrammen och vill nu i stället höja kraven. För behörighet ska eleven ha godkänt i svenska, matte, engelska och ytterligare fem ämnen.
(DN, SvD, Sydsv)

Jag tycker att det är bra. Jag tror att många grovt underskattar betydelsen av omgivningens förväntningar på eleverna. Sänkta intagningskrav kunde ha medfört att både skola och föräldrar sänkte förväntningarna på vissa elever, med sämre resultat som följd. Dessutom ska man inte se det här som skärpta krav på eleverna, nej, det ska ses som skärpta krav på skolorna.

Senare idag förväntas Björklund lägga fram förslag om de individuella programmen, det ska bli spännande!

Uppdatering: Här är en sammanfattning av det nya (DN). Jag tycker att det ser bra ut, men är dåligt insatt i de individuella programmen. Lilla O har däremot koll och hon verkar tycka att de föreslagna åtgärderna mest är nya namn på verksamheter som redan finns (hört det förut?). Å andra sidan kanske hennes skola har stått modell för det nya systemet, eftersom den verkar vara framgångsrik, och då är det ju bra att sprida konceptet.

Det enda som oroar mig är pratet om att eleverna måste acceptera sina andra eller tredjehandsval, men det kanske löser sig när man stramar upp antalet gymnasieprogram. Jag tycker ju att alla borde ha en möjlighet att läsa ett gymnasieprogram med den inriktning man är intresserad av…

Mer: Malin Siwe i DN,

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skärpta krav

  1. Johan Eckman skriver:

    Åh, man måste väl kunna ställa högre krav än så. Tre ämnen är ju ingenting. Åtta ämnen knappt heller…

    Jag har alltid tyckt att det där är lite konstigt.

  2. Christermagister skriver:

    Som vanligt är ju informationen bristfällig i sådana här fall. Ska man räkna So som ett ämne eller dela upp dem t ex? Man får ta det för vad det är och utgå från huvudinriktningen. Han sänkte inte kraven som planerat i alla fall.

  3. Lilla O skriver:

    Andra och tredjeval som kan vara okej om det handlar om samma program, men på en annan skola, men att tvingas läsa ett program man inte är intresserad av lär bara ge fler avhopp. Troligen blir det också så att fler elever endast söker väldigt få program.

    Annars låter det okej, möjligen lite konstigt om man inte ska kunna läsa upp betyg. Betyder det att man inte ska läsa de ämnen man är behörig i alls eller att man ska göra det utan chans till högre betyg. Båda alternativen är riktigt dåliga. Tänk dig en elev som inte läst matte på flera år som sedan blir behörig och börjar på ett nationellt program, det lär fungera sådär på mattelektionerna då.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s