Krishantering i skolan

Fredrik Reinfeldt chattade i både Aftonbladet och DN i går:

Från chatten i Aftonbladet:

Tiia: Hejsan Fredrik, varför satsa på längre skoldagar, man måste väl satsa på fler resurer i skolan först? Längre skoldagar i så stora klasser som det är i dagsläget? Min 8-åriga pojke går i en klass på 32 elever, det är rätt stökigt med bara en lärare?
Fredrik Reinfeldt
: Vi har tillfört nya resurser till skolan och till kommunerna. Många elever lär sig inte tillräckligt. Därför betonar vi behov av uppföljning och stöd för bättre inlärning när vi nu ändrar det som inte fungerat i den svenska skolan. Det tar dock tid, många av våra ändringar kommer inte på plats förrän om några år.

Från chatten i DN:

Jonna: Varför sparar ni in så mycket pengar på förskolor och skolor? Klasserna blir större men det är samma lokaler och samma personalstyrka. Samtidigt väntas barnen prestera mer och man pratar om att höja kunskapsnivån. Hur ska den här ekvationen gå ihop?
Fredrik Reinfeldt
: Vi har i varje budget tillfört nya resurser till skolan och kommunerna. Det handlar om ett nivålyft om 27 miljarder under denna mandatperiod. Finanskrisen drabbar hela vår ekonomi, också kommunerna. Viktigt att kommunerna värnar välfärdens kärna genom krisen. Vi har nu tecken på förbättringar i de offenliga finanserna. Det bör också positivt påverka kommunerna framöver.

Det är ganska tydligt att regeringen hela tiden ligger ett steg efter. Att den ekonomiska krisen skulle drabba kommunerna och att de som följd skulle spara in på skolan var ju ingen överraskning direkt. Varför låter man tillfälliga ekonomiska dippar påverka en så viktig verksamhet? Varför måste det dröja år innan man hanterar krisen?

Jag vet inte exakt vad Reinfeldt menar med ”Många elever lär sig inte tillräckligt. Därför betonar vi behov av uppföljning och stöd för bättre inlärning”, men jag antar att han syftar på prov, betyg och stödinsatser för de som faller ur ramen. Vad är det om inte krishantering? Varför inte satsa på det förebyggande?

Det är samma sak med alla andra förslag och ”åtgärder” från regeringen som handlar om straff, disciplinering och att ge skolan ökade maktbefogenheter; det handlar om krishantering, inte ett medvetet arbete som syftar till att skapa en god verksamhet.

(Ämnet tangerar diskussioner hos Mats och i Flumpebloggen)

Uppdatering: I Salem höjer man skatten men tvingas också spara 9 miljoner, ”bland annat genom sänkt elevpeng, färre psykologtjänster i skolan och förändringar inom Kulturskolan.” (SvD) I flera av Malmös stadsdelar ser det inte heller muntert ut. (Sydsvenskan)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Krishantering i skolan

  1. Morrica skriver:

    Hmmm, om man kisar lite med ögonen och inte tittar rakt på hans förslag utan närmar sig det lite mer från sidan, kan man inte se en möjlighet för halvklassundervisning? Fler timmar och större klasser = halva klassen första morgontimmarna, hela klassen en stund mitt på dagen, halva klassen sista eftermiddagstimmarna?

    Det skulle kunna funka, tror jag, vad tror du?

    Eftersom det blir allt tydligare att om regeringen är klok så är vi andra galna (och det känns osannolikt att vi är det hela bunten) så får vi törhända börja betrakta deras förslag och åtgärder och helt enkelt bända dem till fungerande verklighet på egen hand?

    • christermagister skriver:

      Då får man nog kisa bra mycket! 🙂 Det blir ju inte fler timmar/elev, bara för läraren. Eller hur menar du?

      Dessutom finns det ju ingen hinder för detta i dagens läge. I stort sett alla skolor lägger ju ut undervisning den minsta tillåtna tiden av ekonomiska skäl; att lägga ut fler timmar är inga problem!

      P.S. Jag kommer inte ihåg var jag läste det, eller vilket land det handlade om, men jag läste att man i något land snarare gör tvärtom; man minskar elevernas totala skoltid, men bedriver undervisningen i mindre grupper…

  2. Plura skriver:

    Två saker…..

    Vid kommunaliseringen för tjugo år sedan togs öronmärkningen av pengarna bort. SÖ gick i graven och staten skickar en påse pengar till kommunerna för att bedriva verksamheten……

    De schizofrena i regeringens resonemang är att å ena sidan pratar man just om förebyggande eller ökad måluppfyllelse i DS2009:25, alltså departementspromemorian för nya skollagen i kapitel 4. Å andra sidan har man fattat ett beslut i veckan, baserat på Davidssons utredning SOU 2007:101om Skolinspektionens ”överprovning av nationella prov”.

    Kontrollfreaket verkar var något som attraherar 60-talisterna…….

  3. christermagister skriver:

    Ja, och eftersom man nu har sänkt arbetslöshetsersättningarna och sjukpengen så ökar behovet av socialbidrag och snedfördelningen mellan kommunerna blir större än tidigare. Öronmärkta pengar och någon slags kvalitetsgaranti av verksamheten verkar vara den bästa vägen. Det är inte OK att skolpengen är dubbelt så stor i vissa kommuner.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s