Svininfluensan

Sjuk pingvinHur tänker du om det här med att vaccinera sig mot svininfluensan? Jag har hittills inte brytt mig om frågan direkt, men det känns som att det är dags att ta ställning snart.

Sju av tio vill tydligen vaccinera sig (Expressen), men jag tänker att det är dumt att trycka i sig ett framstressat vaccin mot en sjukdom som antagligen inte är så allvarlig. Dessutom kan ju onödig vaccinering vara skadlig om influensan muterar. (SvD)

Å andra sidan verkar det kunna gå riktigt illa om man har otur (SvD), och solidaritetsfrågan måste man ju också räkna med. (SvD)

Så, hur tänker du? Har du bestämt dig?

Mer i media: Svininfluensan-frågor och svar, Tema i DN, Sverige vill snabbgodkänna influensavaccin, Blixtsnabb spridning,

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Svininfluensan

  1. Johan Niklasson skriver:

    Svininfluensan testar svenska journalistiken och publikationers integritet. En nydefinierad pandemi får onekligen en hel del konsekvenser. Ett otestat vaccin med giftiga ingredienser väcker frågor. Tamiflu ger 12 timmar mindre sjukdomstid men samtidigt svåra psykologiska effekter, ibland till och med självmord. Ett vaccin görs för ett virus som nu är mildare än en vanlig influensa. Detta vaccin kan inte ha någon effekt på en ny mutation – ingen i sveriges journalistkår ens nämner detta! Svåra bieffekter inklusive dödsfall och förlamningar för tusentals svenskar – fullständigt tyst! Och så klagar ni på att folket blir tvungna att bilda sig egna uppfattningar och teorier om vad som egentligen pågår. Att vacciner faktiskt helt ifrågasätts på goda grunder lyser med sin frånvaro. Journalisterna i sverige är antingen dumma eller kontrollerade. Inget journalistiskt arbete görs vad gäller svininfluensan – det får medborgarna själva ta hand om. En skandal. Aftonbladet har verkligen inte imponerat hittills. Politisk styrka är tydligen att rätta sig i ledet och rapa upp pressmeddelanden och officiella uttalanden. Var är undersökningarna, frågorna, grävandet och den objektiva granskningen? Gammelmedia är en del av etablissemanget, makten och lögnapparaten i samhället. Hur känns det? Sover ni gott? Någon skam har ni väl inte kvar i kroppen? Vill man veta vad som pågår får man lita till helt fristående källor som http://www.theflucase.com och andra.

  2. Marie skriver:

    Jag har exakt samma funderingar som du har i ditt inlägg. Jag försöker överväga vad som verkar förnuftigast och är tacksam över den ”tidsfrist” jag får i och med att vaccinet faktiskt inte ens finns ännu. Dessvärre är jag högsta rådgörande organ till mina barn 😉 och det gör att jag känner en tung ansvarsbörda att ta det ”rätta” beslutet när det gäller vaccinering eller inte, vilket får mig att faktiskt oroa mig en del, mer än jag borde.

  3. Först var jag övertygad om att jag skulle vaccinera mig. Och mina barn. Sedan började jag tveka. Varför vaccinera när det inte verkar vara så ”farligt”?

    Sedan började jag tänka i banor som att man kanske borde vaccinera sig för de andras skull, de som kan bli riktigt sjuka. (Har en son som är infektionskänslig bl a…)

    Men nu vet jag inte. Alltihop känns som en komplott för att läkemedelsföretagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag har hört talas om olika läkare som oberoende av varandra berättat samma saker, att biverkningarna av detta vaccin på många sätt kan vara värre än riskerna med influensan. Speciellt när det gäller att vaccinera barn. Det får en ju att tänka efter både en och två ggr…

    Svårt!

  4. Jarre skriver:

    Jag är inte säker på om jag skall vaccinera mig, troligen har jag större chans att överleva flunsan än den sprutan som man inte vet vilka bieffekter den kan ha. dessutom är det inte så stor risk jag bli smittad häller jag ser knappt ens människor där jag sitter i mitt rum och söker arbete

  5. Ingrid skriver:

    Jag som var helt övertygad om att jag skulle vaccinera mig har nu börjat tveka.

    http://blog.stenstugu.com/2009/08/27/nu-blev-jag-villradig/

    /Ingrid

  6. elina skriver:

    Jag grubblar också. (En gång vaccinerade min gubbe sig mot den vanliga flunssan och låg sjuk i två veckor och han är kärnfrisk annars.) Lite fundersam blir man. Hur är den prövad och på vem? Finns det någon gemensam nämnare på de som dött/blivit riktigt sjuka? Men dottern är läkare och säger hon ja blir det en spruta, kanske…

  7. Peter skriver:

    Jag tycker vi ska hålla oss till fakta snarare än att dra igång en massa fåniga konsipirationsteorier eller det sedvanliga ”gammelmedia”-föraktet.

    Fakta:
    1) I stort sett inga bieffekter med vacciner har vetenskapligen observerats.

    2) Vaccinering skulle begränsa spridningen vilket både skulle minska personligt lidande och samhällsekonomiska förluster.

    3) Svininfluensan är farligare för ”vanliga friska” människor än säsongsinfluensorna. Dödligheten för vanliga friska människor är nära noll för säsongsinfluensor medan den hittills ligger på några tionsdels procent för svininfluensan. Det innebär liten risk för den enkilda individen men tillräckligt stor risk för att man troligtvis kommer höra talas om någon som känner någon som kommer dö i svininfluensan.

    Som så ofta så överskattas riskerna till en början (medias rapportering i maj) medan de på längre sikt underskattas (folk tröttnar på rapportering trots att den nu utvecklats till en pandemi).

  8. Jerry skriver:

    Kan inte låta bli att lägga mig i. Blir nyfiken på vart Peter har fått uppgiften om dödligheten gällande denna influensa? Finns det källa?

    Jag anser ju att det är skrämselpropagande på hög nivå, trots detta dödsfall i Uppland.

    Nya Zeeland är halvvägs genom sin normala influensasäsong, ändå klingar epidemin redan av. Dödligheten så låg som 0.005%
    Mer info: http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=19319

    Att vaccinera sig känns överdrivet och förhastat just nu anser jag. Det kan förändras men följer den Nya Zeelands kurva så ser jag ingen anledning till vaccinering.

  9. christermagister skriver:

    Peter och Jerry, tack för era åsikter och er information. De olika utsagorna påvisar ju tydligt vilket svårt val det här är!

  10. Lotta skriver:

    Hejsan hejsan!
    först å främst va ja fast besluten att självklart vaccinera både mej å grabben….men nu tvekar ja faktist,för d första:Man kan bli jättedålig av vaccinet,till å med förlamad.
    för d andra:ja har hört att dom knappt vet va d innehåller=S
    sååå d lutar mer åt att vara noga me handhygien osv än att ta vaccin faktist!

  11. Dockan skriver:

    Vaccinera sig gör man när det börjar gå halvdöingar på jobben… 😉

  12. Stefan skriver:

    Har valt bort alkogel. Kör no-germs istället. Slipper lukta alkohol…

  13. Mia Ankarvall skriver:

    Jag hoppar över vaccinering. Min kropp är min kropp, och jag ämnar inte ingå i ett riksomfattande experiment utifrån ekonomiska skäl, som faktiskt är de som ligger i botten.

    Undrar i mitt stilla sinne vad som händer med imunförsvaret när vi vaccinerar bort allt som kommer. Är det bra eller dåligt?

    Långtidspenicilinets effekter har jag fortfarande inte sett en rapport om i nyheterna. Men det kanske är jag som missat. På 70-talet var det helt okej att sätta individer på flera års penicilinkurer. Jisses säger jag bara. :S

  14. Helena Palena skriver:

    Inget vacckin för mig. Andra får vara försökskaniner. Varje sjukdom är bra och stärkande för immunförsvaret.

  15. Caravelle skriver:

    Vaccinera sig gör man när det börjar gå halvdöingar på jobben… ;);. All the best!!

  16. tarmplack skriver:

    Jag tycker det är taskigt av er att inte gå att vaccinera sig nu när vi beställt vaccin för 3miljarder sek. Att vaccinering innebär större risk för allvarliga sjukdomar (och även död) än själva influensan vet väl alla vid det här laget, men vi måste faktiskt offra oss lite för att få ekonomin och västvärlden på fötter. Den viktiga frågan vi måste ställa oss är ju: Vilken sorts värld vill vi att våra barn skall leva i?

    NWO!

    http://tarmplack.wordpress.com

  17. Jerry skriver:

    Efter att ha läst detta så kan jag ju inte påstå att lusten att vaccinera sig blivit större:
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=658

  18. boatpastor skriver:

    Vaccinet innehåller kvicksilver i en stor dos och rekommenderas inte till barn under 10 år..Jag ska INTE Ta vaccinet! Färjan-Ruth.http://www.boatpastor.wordpress.com

  19. Cambrant skriver:

    Jag varken borstar tänderna eller tvättar mina händer. Frisk som fan är jag ändå. Svininfluensa hit och dit. BRING IT ON säger jag bara. Är man viking så är man. Nån spruta blir det absolut inte!

  20. Cambrant skriver:

    När böldpesten kommer tebax då ska jag överväga era j*vla sprutor 🙂

  21. Bo Engwall skriver:

    Jag har per e-post kommunicerat med olika ansvariga på främst SMI och Socialstyrelsen och inte fått se något argument som talar mot Ann-Cathrin Engwall :s resonemang och slutsatser. Jag tror dock några har börjat inse och tänka om.
    Min enkla modell för några olika vaccinationsatrategiers effekt på flockimmuniteten inför en potentiell andra våg med ett förändrat farligare influensavirus finns på

    http://hem.passagen.se/fingerpr/loparn/Analyser/story/index.html

    Modellen bygger på Ann-Cathrin Engwalls vetenskapligt grundade resonemang som nu i mer detaljerad form finns med som ett appendix. Modellen emotsägs inte av smittskyddsläkaren Staffan Sylvans uttalande i UNT 9 sept.

    ”På lång sikt är naturligt förvärvad immunitet efter genomgången influensa det bästa skyddet. Ett skydd som bör kompletteras hos riskpatienter med vaccination mot de varianter av influensa som hela tiden dyker upp.”

    Tvärtom, men modellen och Staffan Sylvans uttalande går inte ihop med Socialstyrelsens och Smittskyddsinstitutets strategi om massvaccinering av alla.

  22. Bo Engwall skriver:

    Min fru Ann-Cathrin Engwall, PhD i molekylär cellbiologi, hittade idag en forskningsrapport som faktiskt stödjer hennes resonemang.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19703472?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

    Jag citerar :

    ”Our results indicate that avoiding a second influenza epidemic is plausible given sufficient levels of cross-protection are attained via natural infection during an early (herald) wave of infection or vaccination campaigns prior to a second wave. Furthermore, interventions aimed at mitigating the first pandemic wave may be counterproductive by increasing the chances of a second wave of infection that could potentially be more virulent than the first.”

    Man talar alltså om att det finns en nytta av att befolkningen har ett naturligt försvar för att motverka ATT en andra våg av influensan uppkommer, vilket iofs är en aspekt som vi inte berör i första hand.

    Men man säger dessutom att åtgärder för att begränsa smittspridningen i våg 1 kan vara kontraproduktiva när det gäller effekterna som uppstår i en andra, potentiellt allvarligare influensavåg.
    Det är exakt det som Ann-Cathrin har fört fram.

    Det är ännu inte för sent för beslutsfattarna att tänka om !

  23. Bo Engwall skriver:

    Ny artikel med intervju med Ann-Cathrin Engwall om massvaccineringen

    http://www.realtid.se/ArticlePages/200910/02/20091002134131_Realtid995/20091002134131_Realtid995.dbp.asp?sAction=lk&p=1

    ————————-

    Anders Tegnell är JO-anmäld av mig 2 okt. Länk till programinslaget kl 19.43 29 sept

    http://svtplay.se/v/1709537/rapport/29_9?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1711152/sb,p103263,1,f,-1

    Anders Tegnell, Socialstyrelsen, intervjuades av Katia Elliott Bendz i ett inslag i 19.30-sändningen och sa att man inte kan ha någon som helst nytta immunologiskt sett av att genomgå en infektion av svininfluensan. Det är obegripligt att någon myndighetsperson kan uttala något sådant. Han verkar inte påläst i immunologi.
    De som faktiskt genomlevde den första lättare vågen av spanska sjukan blev immuna av den betydligt dödligare andra vågen. De hade alltså en nytta av att smittas i våg 1.
    De äldre i Sverige nu som i många fall har genomlevt Asiaten och Hongkonginfluensorna har i denna våg av svininfluensan enligt färsk statistik insjuknat ca 4 ggr eller mer så sällan som 10-29-årsgrupperna. De senare har därför visat sig som grupp ha ett sämre skydd mot dessa influensor. De äldre har således en nytta av tidigare genomgångna influensor och klarar sig mycket bättre i Svininfluensan.

    Ungefär så skrev jag i JO-anmälen och länkade även vetenskapligt stöd för Ann-Cathrin Engwalls resonemang som står i strid med Anders Tegnells påstående i Rapport.

  24. Fredrik skriver:

    JO?
    Meningslöst, ignorant och lat myndighet som de flesta.

Kommentera

