Dagens flumpedagog

I det pågående projektet att försöka förklara alternativet till Björklunds korvstoppningsskola presenterar jag dagens talare, Anders Mildner i SvD.

Anders ställer en fråga i artikeln: ”…vilken blir skolan och lärarnas roll i en värld där eleverna i varje enskild stund kan googla fram svaren på alla sina frågor?”

Det snabba svaret är att vi ansvarar för att ställa frågorna som skapar nyfikenhet, att hjälpa till att sålla i informationsflödet, att öppna tankarna för nya lösningar och alternativ i samspel med eleverna och för relationerna mellan ”grupparbetets” deltagare.

Den senaste diskussionen om flumpedagogik finns här och hos Mats kan du rösta på Anders Mildner som utbildningsminister! 🙂

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Dagens flumpedagog

  1. Anders skriver:

    Den artikeln illustrerade verkligen skrämmande tydligt, att Sverige har en förlorad lärargeneration.

  2. Plura skriver:

    Kan man säga att att flumpedagogerna skulle kunna vara knutpunkten för att förmedla och ge inspiration var kunskap ska kunna sökas och kräva att eleverna har tillräcklig nyfikenhet att själva söka den eller…

    • christermagister skriver:

      Nja, att säga att alla elever har tillräckligt med inneboende nyfikenhet är lite för flummigt även för mig! 😉 Man blir liksom inte nyfiken på en massa saker om ingen förklarar på vilket sätt de påverkar dig, eller på vilket sätt du kan ha nytta av kunskapen eller färdigheterna… Dessutom kan inte all kunskap/erfarenhet sökas utanför individen eller gruppen… Den måste skapas, enskilt eller tillsammans…

  3. Pingback: Om skolans och lärarens roll i det nya kunskapssamhället « Flumpebloggen

  4. Anders skriver:

    Plura: ”Kan man säga att att flumpedagogerna skulle kunna vara knutpunkten för att förmedla och ge inspiration var kunskap ska kunna sökas och kräva att eleverna har tillräcklig nyfikenhet att själva söka den eller…”

    Du verkar omedveten om, att den som inte vet, han vet inte, vad han inte vet.

  5. Plura skriver:

    Det var tillspetsat Anders….

    Visst kan man det. Om jag snött går till mig själv har jag aldrig i livet inrättat mig efter hur andra tycker att kunskap ska inhämtas.

    Har alltid låtit nyfikenheten styra, ”som om jag inte vet, han inte vet, vad han inte vet”, beror på att jag tror att det gamla ”dagiset” förstörde en genaration att vara nyfikna för att man lät ordningen styra före att låta barnen i egen takt uppleva det nya. Det vi som växte upp på bakgården fick med modersmjölken…….

  6. Jag tänker ganska ofta på det som Fredrik Härén brukar tala om, ”nyskap”. Att ta tillvara på kunskap och idéer och med hjälp av sin kreativitet kunna skapa nytt.

    Jag tror skolan måste bli bättre på just det. Att både kunna se till att eleverna inhämtar kunskap och att ge eleverna redskap så att de kan omvandla denna kunskap till något nytt.

    Vi har blivit relativt duktiga på att ”lära” eleverna kritiskt tänkande och vikten av att ifrågasätta källors säkerhet etc men vi saknar fortfarande många bitar. Att låta barn och ungdomar utveckla sin kreativitet och fantasi kan vi verkligen bli bättre på…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s