Skolans dag

Skolans DagLärarnas Riksförbund har tydligen utnämnt dagens datum till ”Skolans dag” och som en del i detta låtit telefonintervjua drygt 2000 föräldrar om deras åsikter i en rad skolpolitiska frågor. (SvD)

Majoriteten av föräldrarna stöder regeringens förslag om att de yrkesinriktade gymnasieprogrammen inte automatiskt ska leda till högskolebehörighet. ”Lärarnas Riksförbund kräver ett konkret system där det är möjligt för de elever som går yrkesprogram att läsa in det som krävs för att nå grundläggande behörighet för högskolestudier.” Man menar också att ”exempelvis Komvux måste byggas ut” för att möjliggöra senare kompletteringar.

Jag håller med; ett konkret system och utökade möjligheter för kompletteringar bör vara på plats innan reformen genomförs.

Föräldrarna vill, liksom regeringen, ha klasslärare i förskoleklassen till och med skolår 3. ”Däremot vill föräldrarna inte ha klasslärare i mellanstadiet vilket regeringen har föreslagit att återinföra.” Där vill man se att ”undervisningen i de teoretiska ämnena delas mellan två eller tre lärare.”

Jag håller med föräldrarna, vilket även Lärarnas Riksförbund gör.

”En majoritet av de tillfrågade föräldrarna anser att det ska krävas utbildning för både rätt ämne och årskurs för att anställas som lärare”.

Även i denna fråga håller jag med föräldrarna, men på samma grunder som när det gäller gymnasieutbildningen anser jag att det måste finnas ett konkret system och resurser till kompletteringar för de lärare som önskar det.

Även förslaget om lärarlegitimation har ett starkt stöd, både av föräldrarna och mig. Jag har skrivit om det tidigare, bl a här.

I SvD kan man även läsa mer om friskolornas expansion utomlands. Jag tycker inte att det argumentet har med vinstfrågan att göra, eller snarare att det ska FÅ ha med saken att göra. Det rimmar lika illa som när man säger att vi säljer vapen för att gynna exportföretagen. Andra argument måste gå före, och ett sådant argument är att vinstintresset riskerar att styra verksamheten åt fel håll. Mer om detta här.

Avslutningsvis skriver Expressen om avgifter i skolan (”Utsikt från höjden” kommenterar) och i Barometern hittar jag en uppmuntrande insändare som jag tycker att alla ni lärare där ute ska läsa!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

