Hur läser jag?

kulturRosemarie skriver: ”Jag kan periodvis vara en bokslukare – men ibland hittar jag en bok som jag inte kan läsa snabbt, där jag vill njuta av vartenda ord och ta in alla bilder och dofter som boken förmedlar, ta in alla tankar den sätter igång.

Ja, hur läser vi? Veckans Kulturfyra handlar om läsning.”

1. Hur läser du?

Hur? Ja, precis som Rosemarie skriver så är det nog lite olika; för det mesta ganska fort för att komma vidare i en spännande handling, men ibland mer långsamt och eftertänksamt… Det drar nog åt det snabba hållet för det mesta, men däremot läser jag ibland om böcker för att jag vill suga åt mig mer av känslan och språket.

2. Hur många böcker läser du i månaden?

5-6 st skönlitterära i genomsnitt skulle jag tro… Det beror ju på om jag har en massa böcker till studierna som måste läsas också. Men jag läser alltid skönlitteratur när jag går och lägger mig; då funkar det inte med facklitteratur!

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker?

Kortfattat kan man nog säga att jag i huvudsak läser kriminalromaner, historiska romaner och emellanåt fantasy.

Jag läser inte de där svartvita böckerna med tragiska berättelser om misshandlade och utnyttjade barn/ungdomar som Hanna läser eller alltför färgglada och glittrande böcker med titlar i skrivstil…

4. Vilka böcker står på tur att bli lästa av dig nu?

Trots att jag inte har uppdaterat i högerkant så läser jag nu första boken i en fantasy-serie, ”The ill-made mute”, och del två och tre väntar i bokhyllan.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hur läser jag?

  1. Lilla O skriver:

    Jag har en förkärlek för eländes berättelser och någon gång slinker det ner en glittrig sak. Bra beskrivning! Fantasy har jag inte riktigt förstått måste jag erkänna, men några vampyrromaner har det blivit det sista.

    • christermagister skriver:

      Tjusningen med fantasy är väl att det är så… befriande overkligt… Det är ganska skönt att bara fly från den krassa verkligheten ibland. De svartvita böckerna klarar jag nog inte av för att de är för påträngande verkliga… Jag ser alltför många elever framför mig…

      Om du är nyfiken så kan du testa ”Blommornas krig” av Tad Williams, även om jag skulle rekommendera att läsa dem på engelska. Det är bara två delar. Problemet med fantasy är ju att det ofta är så fasligt många böcker!

  2. Morrica skriver:

    Fantasy overkligt? Tänk så olika man kan se på saker och ting, jag läser gärna Fantasy och betraktar magin och äventyren som metaforer som tydliggör det mänskliga även i vårt allt omänskligare samhälle.

    • christermagister skriver:

      Jo, så ser nog jag också på det i många fall…och det kanske är det som är så skönt…att man kan föreställa sig att man hittar en amulett som skyddar mot allt ont, en osynlighetskappa att krypa under när det blir för hotfullt eller att det onda blir besegrat till slut… Det skulle inte vara helt fel!

  3. mAria skriver:

    Hur jag läser?
    Sakta. Rent mekaniskt går det lätt att läsa men hjärnan vill inte riktigt intressera sig för innehållet så att läsa med läsförståelsekanalen öppen kräver lugn, tystnad och stor energi. De bästa böckerna är deckare eller ungdomsböcker, faktsiskt. Men jag tar mig igenom facklitteratur om jag ger mig f-n på det.
    I år tränar jag upp läshastigheten med att läsa mer och dessutom orka ha Dagens Nyheter som träningsmaterial.

    Så var glada för er läsförmåga gott folk.
    (Min fick sig en törn när jag fick en stroke.)

Kommentera

