Omskärelse

FörhudLite förhud är ingenting att bråka om enligt Expressens ledare.

Jag har en känsla av att det finns en hel del nerver i förhuden och att den religiösa traditionen att omskära pojkar i grunden har samma syfte som könsstympningen av flickor; att minska njutningen av sex.

Och detta har nu riksdagen beslutat att läkare ska ägna sig åt…

Flera bloggposter på Knuff
Länkar till andra bloggar om: , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Omskärelse

  1. Marie skriver:

    Hej Christer,

    Jag tänkte bara tala om att jag har bytt webbadress från alltiallon till http://www.mariee.se. Jag vet ju att jag finns med i din länklista så jag tänkte vara lite besvärlig och be att du ändrar till min nya adress där om det går bra. Meningen är att alltiallon domänen så småningom ska avvecklas…fast jag vet inte när ännu..

  2. Morrica skriver:

    Såvitt jag förstår är det tvärtom, inte alls särskilt mycket nerver och den sexuella njutningen blir snarare större. Det tycks snarare handla om hygien, förhuden tjänar, om jag förstått saken rätt, ett syfte för den som går naken men är, för den som går med kläder, ett bihang som rentav kan öka risken för infektioner om den inte sköts noga.

    Men jag är varken biolog, urolog eller man, jag kan ha missuppfattat saken.

    • Omskuren skriver:

      Och du är vad jag förstår inte omskuren, men det är jag!!
      Det psykiska lidande jag haft under min uppväxt att efter varje gymnastiklektion i duschen se ut som en språngfärdig tjur har varit ett helvete. Och att klä av sig inför en tjej var nåt jag helst gjorde i totalt mörker.
      Och tro inte att det är nån fördel att ”den sexuella njutningen blir snarare större” för det kan lätt leda till för tidig utlösning vilket knappast upplevs som positivt av partnern. Så riksdagens beslut är rent ut sagt vidrigt!

      • Morrica skriver:

        Nej, jag är ju inte det.

        Däremot vet jag att det bland kvinnor visserligen finns de som definitivt föredrar en man med intakt förhud, men minst lika många föredrar en omskuren och kan rent av finna förhuden obehaglig, samtidigt som jag aldrig hört någon uttrycka obehag kring en omskuren. Det finns ju dessutom de för vilka en förhud mer eller mindre gör fullständigt detsamma, så skäms inte för din lem, det har du ingen anledning till!

      • Stympe Pagrotsky skriver:

        Allt om bakfoten

    • christermagister skriver:

      Morrica, det är ju inte lätt att veta, men jag tror att jag har glädje av min förhud…och att jag skulle tycka att det var obekvämt utan…

      • Morrica skriver:

        Man vänjer sig väl vid det ena eller det andra =)

        Personligen tycker jag det känns bättre att gossebarn blir omskurna i steril miljö än på ett köksbord med tvivelaktiga instrument, oavsett hur festligt och traditionellt det må vara.

  3. Den andra kvinnan skriver:

    Morrica har rätt! Omskurna pippar längre och kommer starkare! Men överkänsliga fjollsvenska män är avis och vill att alla ska vara på deras usla nivå som älskare. Oomskurna vill helt enkelt slippa konkurrans om damerna! Ingen svensk blogg har kunnat hitta en anledning som förhuden är bra för!

Kommentera

