Fördomar och förväntningar

Fördomar skapar skillnaderEn grupp forskare vid Uppsala Universitet har tillsammans med internationella kollegor studerat könsfördomar hos nästan 300 000 människor i 34 länder. Man kommer bl a fram till att 70% tror att män är bättre inom de naturvetenskapliga ämnena än kvinnor, och dessutom att fördomarna påverkar de faktiska resultaten.

Ännu ett exempel på hur fördomar och förväntningar kan påverka individers prestationer positivt eller negativt. Den här kunskapen (förstås inte bara grundad enbart på den här undersökningen) måste ge effekter på allt vi gör i skolan. Ja, egentligen på allt vi gör, punkt. Det finns ingenting så förödande som negativa förväntningar, och ingenting så upplyftande som positiva!

När det gäller genusfrågan så funderar jag återigen på de där feministerna som anser att vi ska lära småflickor att de tillhör ett förtryckt kön så tidigt som möjligt… På de feministiska skribenterna som alltid framhåller kvinnans status som underordnad genom historien… Jag tror att de gör en oerhörd skada! De befäster kvinnans roll minst lika effektivt som de värsta manschauvinisterna. När det gäller fördomar och förväntningar gäller det att vara försiktig!

(För övrigt tror jag att kvinnor som grupp besitter förmågan att vara överlägsna män inom naturvetenskapen, tålamod och noggrannhet borde belöna sig!)

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,
Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, genus, Läraryrket, Pedagogik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fördomar och förväntningar

  1. jomabivi89 skriver:

    Har själv läst artikeln och visst håller jag med om att fördomar, mer ofta än sällan, återspeglar verkligheten mer än vi tror. Kanske på ett omedvetet plan.

    Jag tror personligen på de ”teorier” som menar att mäns hjärnor överlag är lagda mer mot det logiska tänkandet, mekanik och annat. Medan då kvinnor å andra sidan överlag ter sig mer till estetik, biologi och liknande.

    Det finns ett mycket intressant blogginlägg från Anders B Westin Problematiserar som kan vara värt en läsning:

    http://andersbwestin.wordpress.com/2008/07/28/matematik-och-funktionella-sexuella-selektionsarenor/

    • christermagister skriver:

      Visst har vi alla olika förutsättningar och läggningar (där en överrepresentation av en viss egenskap kanske kan hänföras till kön i ett stort urval individer) men vi har också alla en viss individuell ”utvecklingspotential” som kan maximeras eller minimeras, och där är fördomar/förväntningar en viktig variabel, tror jag.

      Den evolutionära skolan som Anders står för, liksom den feministiska historiebeskrivningen, kan båda vara intressanta att studera och fundera kring (utan att sammanblanda dem förstås), men det finns en risk att de båda orsakar en viss uppgivenhet hos individer… Det låter ofta så hopplöst… Som att man är bunden i en alltför snäv ram… Och det är utifrån den aspekten jag menar att man måste vara försiktig. Om en individ t ex förväntas vara sämre på matte eller om fördomarna säger att h*n är underordnad någon annan så är det lätt att det blir en självuppfyllande profetia. På samma sätt som omgivningens höga förväntningar kan få dig att prestera på topp, kan de låga förväntningarna och fördomarna sänka dig.

  2. michaelamaria skriver:

    Hej igen Christer.
    Håller helt och fullt med om fördomarna. Jag själv försöker ofta berätta för vänner och dylikt att de själva skapar sina egna prestationer och resultat. Tror man att man klarar det, klarar man det 90% av gångerna.

    Däremot i fråga om feminism och genus så håller jag inte alls med. Problemet idag handlar inte om att kvinnor skulle kunna slå sig fram ”lättare” om de inte fick någon genusvetenskaplig utbildning, om de inte var medvetna om ”problemet” och könsskillnader.

    Man måste ta fram jämställdhetsfrågan, för idag är det ett faktum att extremt många människor inte ens uppmärksammat några jämställdhetsproblem i vardagen, vilket i sin tur leder till att könsskillnaderna aldrig förändras (både för killar och tjejer).

    Låter kanske svamligt, hoppas du förstår vad jag menade.

    • christermagister skriver:

      Jag förstår vad du menar, och båda dessa synvinklar är väl antagligen viktiga. Det gäller bara att hitta balansen mellan dem… Framförallt så tycker jag att det borde vara ”åldersgräns” på genusvetenskapen…

  3. zoot skriver:

    Genusordningen gör att vi bara ger våra barn halva världen, det är en tanke jag har knyckt med mig om detta. Det gäller ju både flickor och pojkar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s