Sex, cigg och Rock N´Roll

…………………sexbilder på facebook..rökpaus
Ett par artiklar får mig att fundera över lärares roll i samhället. Vi ska undervisa och fostra eleverna, vara goda föredömen…men måste vi vara övermänniskor? Får vi inte uppvisa några mänskliga ”svagheter”? Har inte även vi rätt till ett privatliv och åsiktsfrihet? Kanske t o m en sexualitet?

Minns läraren som fick sparken för att han spelade i ett rockband vars texter kunde uppfattas som stötande för hans kollegor som var pingstvänner och av rädsla för att föräldrarna skulle ta barnen ur skolan… (AB)

Än så länge får man visserligen röka på lunchrasten (AB), men hur länge dröjer det innan någon säger att inte det heller är OK? Hur länge dröjer det innan någon hävdar att vi inte kan gå på krogen som alla andra, eller delta i midsommarfirandet på samma villkor som alla andra, för att ta ett aktuellt exempel? Ska någon kommunpolitiker godkänna bilderna jag lägger upp på Facebook? Måste jag fylla i ett formulär för godkännande om jag skulle vilja besöka ett nakenbad?

Missförstå mig inte nu, jag gör vad jag kan för att vara ett gott föredöme; röker där ingen ser under skoldagen och låter bli att dricka mig sanslös vid majbrasan där det kan finnas elever och föräldrar, men något slags privatliv måste man ju också ha rätt till?! Det är ju inte präst jag har utbildat mig till!

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sex, cigg och Rock N´Roll

  1. Snorkfröken. skriver:

    Det är samma för oss som jobbar i vården.
    Jag tror det hänger ihop med att våra yrken förr räknades som ”kall”, att man ”var” sitt yrke, även på fritiden.
    Man måste äga sin egen fritid. Sålänge man gör det man ska och lite till på sitt jobb så ska ingen alls lägga sig i hur du väljer att leva utanför jobbet.

  2. Anonym skriver:

    Jag tycker att en lärare ska få ha ett privatliv, men det finns naturligtvis gränser. Det kanske inte är så lämpligt att helt plakat försöka tända eld på Gävlebocken. En annan aspekt borde väl även vara hur gamla eleverna är. Gymnasieelever tar nog inte skada av en lärares eventuells ”syndiga” leverne på sammam sätt som en ettagluttare, dock kan tilläggas att vid min skolgång rökte lärarna som borstbindare i lärarrummet. Det påverkade inte oss i någon större utsträckning. De flesta av oss som visste om det började aldrig ens röka.

    Läsvärd blogg det här för övrigt.

  3. Usch, det där har jag enorma problem med. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska dela upp mitt privata jag och mitt lärarjag… Det finns ju många föreställningar om hur lärare ”ska” vara. Jag har kommit fram till att jag får börja fundera på de där föreställningarna och ta ställning till hur mycket de ”makes sense” en i taget.

    Men nu är jag på väg till Peace & Love och planerar att dricka hejdlöst med vin, samtidigt som jag vet att flera av mina VFU-elever också ska dit… Tur att jag inte är lärare på riktigt än! 😉

Kommentera

