Fördomar

Veckans tema i Bloggvärldsbloggen är fördomar.

”Fördomar”…
Spontan reaktion: ett otrevligt ord…
Ett ord som skapar obehag. Fördomar är ingenting man vill bli förknippad med.

En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.” (Wikipedia)

En fördom gör att du tror att du vet vilken sorts person någon är, genom att se på hur de ser ut. Den gör att du tror att du vet hur en person kommer att reagera, eller vilka åsikter h*n har, med grund i några ytliga fakta. En fördom gör att du bemöter personer på olika sätt; på gott eller ont, det spelar ingen roll. Du grundar ditt handlande på bristfällig information.

Har du, min kära läsare, fördomar?
Ja, det har du nästan säkert.
Har jag fördomar?
Visst, massor!

Jag har fördomar mot:

-kvinnor med plastbröst och botoxläppar
-religiösa
-män med steroidkroppar och knaperstekt solariehud
-lantisar
-advokater
-alla som bär solglasögon inomhus
-campare med likadana träningsoveraller

Ganska lätta fördomar att erkänna, och vad jag är beredd att göra här i bloggen, men sorgligt nog har jag även fördomar som inte är fullt lika lätta att erkänna… Jag menar inte att jag ser ner på alla jag har fördomar mot, fördomar och förakt går inte hand i hand, men jag tror ibland att jag vet vilka ”de” är och vad ”de” tycker och tänker…
Jag gör förutfattade antaganden om ”dem”, grundat i bristfällig information.

Jag tror att alla har fördomar, och jag tror att det enda man kan göra är att erkänna dem; i alla fall inför sig själv. En person som inser att h*n har fördomar har en möjlighet att övervinna dem. En person som tror att h*n är fördomsfri är antagligen ”blind”… gör antagligen ett sämre jobb och trampar på många tår.
Därför är dagens läxa att fundera på dina egna fördomar.
Därför lägger jag ner mer energi på att fundera på mina än på att skriva om dem.

———————-
Vi skrev om att handskas med fördomar i Lärarpanelen i våras, läs här

Länkar till andra bloggar om:
, , ,
Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fördomar

  1. Sanna skriver:

    Oj – modigt. Jag önskar att jag vore lika modig och vågade outa mina fördomar i min egen blogg. Hmm det tål att tänkas på men oavsett så tror jag att du har rätt i att man måste erkänna dem, i alla fall för sig själv.

    Hur är det med omvända fördomar? Har du några där du försöker vara lite mera pk och tänka allmänt mer positivt än vad du kanske skulle göra annars?

  2. Marlene skriver:

    Hej! Jag håller på med ett projektarbete som ska handla om just fördomar, och jag undrar om du har lust att dela med dig av dina fördomar? Du är såklart anonym. Planen är att jag ska göra en bok där jag samlar citat av folks fördomar. Tack på förhand!

Kommentera

