100% godkända

Skolinspektionen klargör nu att skolorna måste se till att 100% av eleverna når lägst godkänt i samtliga ämnen för att undgå kritik vid en inspektion. ”Vi kan inte ha någon annan måttstock än att alla elever ska nå målen i alla ämnen”, men vid en inspektion är det avgörande ”vad skolorna gör för att alla elever ska nå dit. De måste vidta åtgärder som kan kompensera för de hinder som finns”, säger Bertil Karlhager, enhetschef på Skolinspektionen. (länk)

Det tycker jag är en självklar målsättning och en bra inställning!

Alternativet påminner mig om när någon på kommunen hade skrivit in i målen för skolan att 78% av föräldrarna skulle vara nöjda med bemötandet från skolans personal. När det var ett par veckor kvar av terminen sa jag: ”Nu har jag varit så jäkla trevlig hela terminen att jag tänker slänga på luren så fort någon ringer de här sista veckorna!” Det var ju förstås inte allvarligt menat, och självklart måste vi ha 100% som mål!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

