Ekonomiska styrmetoder

Medhelp AB, som har fått uppdraget att sköta sjukvårdsrådgivningen i Stockholm, har kommit på en lysande idé; de betalar sjuksköterskorna 1000 Kr/månad i bonus om de klarar av samtalen snabbt! (DN) Lysande när det gäller antalet besvarade samtal kanske, men när det gäller kvaliteten på råden… Det tror jag inte! Visserligen finns det någon slags kvalitetsuppföljning kopplad till bonusen, men ”people are people”, och är man dessutom stressad… Det är ju ganska talande att de sjuksköterskor som är negativa till bonussystemet är det med hänvisning till att kvaliteten blir lidande, medan de som är positiva hänvisar till sin privata plånbok!

”Bonus i vården kan äventyra säkerheten.” ”Risken finns att man börjar tumma på kvaliteten”, säger kritikerna. (DN 2) Ja, det är ju ganska uppenbart. Vad finns det annars att tumma på? Det är ju samma sak när det gäller alla ekonomiska styrmedel inom offentlig verksamhet; det är kvaliteten som blir lidande och brukarna som drabbas.

Flera dagsfärska exempel: Sjukhusmaten är full av tillsatser, Tolvåring med ADHD får inte gå i skolan, Elever vägrar använda skoltoan

Mer resurser kan inte lösa alla bekymmer, men ibland är det faktiskt nödvändigt, och att styra verksamheter som handar om mänsklig omtanke och där kvaliteten grundas på förståelse för patienten/brukaren/eleven med ekonomiska medel är ingen bra metod. Jag menar inte att den ekonomiska aspekten inte får finnas med alls, men kvaliteten måste ju vara utgångspunkten. Sjukvården och skolan måste i första hand tillåtas att erbjuda god service; t ex tid till samtal, näringsriktig mat, mottagande av alla och fräscha toaletter. Om det sedan visar sig att man på vissa ställen bedriver verksamheten till en mycket högre kostnad än på andra så får man ju lov att undersöka vad som kan göras bättre. Sjuksköterskorna kanske behöver utbildning i samtalsteknik? Upphandlingen av toalettpapper kanske kan göras bättre? Huvudsaken är att det är kvaliteten som styr i första hand, och att lösningarna/effektiviseringarna handlar om utbildning eller andra mänskliga faktorer som inte tillåter att kvaliteten sänks! Vet man varför den genomsnittliga samtalstiden till sjukvårdsupplysningar med bonussystem är kortare? Det är väl det som är det intressanta! Jag utesluter inte att det finns någonting att lära sig av detta, men det måste ju undersökas, och jag tror att man kunde komma fram till dessa saker utan att riskera kvaliteten.

Uppdatering: Här får man bonus om man inte skickar barn till akuten och låter bli att larma ambulans. (AB) ”Om en person sköter sig prickfritt och en annan hänvisar till ambulans i onödan gång på gång ska det vara en av många faktorer (som) påverkar lönen”, säger rådgivningens chef Monica Mäki Karlstrand. Det är ju det som är så fel! Det ska inte alls påverka lönen! Det ska påverka företaget att utbilda sin personal så att de kan bli bättre!

Man körde dessutom över personalen och den dyra konsulten för att följa en politisk princip. (AB) Snacka om gammeldags ledningsstil!

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s