Centerförslagen

Centerpartiet lade fram några olika förslag till förändringar i grundskolan häromdagen. (SvD) Här kommer en genomgång av dessa med korta kommentarer som kanske kan uppmuntra till vidare diskussion:

Förskoleklassen ska omvandlas till ett obligatoriskt grundskoleår, och därmed blir alltså den obligatoriska grundskolan tioårig i framtiden.
Jag har för liten erfarenhet av de yngsta åldrarna för att ha en klar uppfattning i frågan. De flesta går väl redan i förskoleklass, så det blir kanske ingen större skillnad ur längdaspekten. Risken är ju att det innebär att sexåringarna får mindre lek och mer traditionell undervisning; det är viktigt att hålla en bra balans här. Frågan är hur Centerpartiet tänker personalmässigt… Menar man att lärare ska ta över verksamheten med sexåringarna helt?

Man vill att skolstarten ska vara flexibel, att eleverna ska kunna börja vid andra tidpunkter än vid höstterminens start.
Det här känns ju som ett mardrömsscenario när man försöker arbeta samman gruppen och vänja dem vid skolans olika rutiner!

Man vill införa spetsutbildningar (så kallade elitklasser) även i grundskolan.
Det tycker jag inte om… Skolan måste klara av att individualisera undervisningen och ta tillvara på allas olika kompetenser inom den ordinarie verksamheten. Extra undervisning inom ett ämne kan i stället anordnas som elevens val, (och det tror jag att vi måste bli bättre på i skolan). Inför man ”spetsutbildningar” innebär det också att många lärare med ett specialintresse lockas till dem, och deras kompetens försvinner alltså från de andra klasserna och skolorna.

Man vill organisera om skolåret genom att införa tre terminer.
Det tycker jag är ett bra förslag, vilket jag skrivit om tidigare.

Eleven ska få lagstadgad rätt att överklaga sina betyg och ökade möjligheter att få sina kunskaper prövade av en annan lärare.
Det låter ju så rätt och självklart, men innebär att undervisningen kommer att ytterligare förskjutas mot de ytliga kunskaperna som kan testas genom skriftliga prov. Det öppnar för en katastrofal utveckling där eleverna lika gärna kan stanna hemma och läsa böcker på egen hand. Även Björklund inser att det är så, och även detta har jag skrivit mer utförligt om tidigare.

Rätten till skolkurator och psykolog ska återinföras i skollagen.
Bra!

Skolans makt och resurser ska decentraliseras. Centern vill alltså inte förstatliga skolan, som Folkpartiet vill.
Jag är tveksam i den här frågan… Jag tycker att staten måste kunna garantera en likvärdig skola oavsett vilken kommun eleven bor i, vilket jag skrivit om i bl a inlägget ”Sätt ner foten”, men samtidigt är det ju bra om beslutsfattarna finns nära verksamheten… Måste det vara antingen eller? Kan man inte dela upp ansvaret på något sätt?
__________________________
För övrigt skriver Alexandra Pascalidou om friskoleval och nedskärningar i Metro i dag.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Centerförslagen

  1. Kata skriver:

    >Det öppnar för en katastrofal utveckling där eleverna lika gärna kan stanna hemma och läsa böcker på egen hand.

    Varför är det katastrofalt? Är kunskap som man tar till sig genom att sitta hemma och läsa böcker mindre värd än kunskap man får i skolan? (Läs som en uppriktigt nyfiken fråga snarare än ifrågasättande, min insikt i grundskolan sträcker sig inte längre än till att ha genomgått den.)

    Jag tänker att om en elev lär sig lättare i ensamhet snarare än i ett stökigt klassrum fyllt av personer som hen inte alls trivs med (och kanske t.o.m. känner sig otrygg med), vad är det då för fel med att den eleven ”stannar hemma och läser böcker”?

  2. christermagister skriver:

    Nej då, en viss sådan kunskap behöver man också, och den kan man mycket riktigt ta till sig på olika sätt, men den kunskapen räcker inte i dagens samhälle. Det som visar sig på proven är mest ytlig utantillkunskap som man inte kommer långt med.

    Kortfattat kan man väl säga att hur bra en bok än är så behöver eleverna någon att bearbeta innehållet med. Jag tror också att den främsta förmågan som dagens elever kommer att behöva i sitt liv är förmågan att kommunicera med andra människor, och det tränar man inte hemma med en bok. Visserligen kan man träna kommunikation via olika tekniska lösningar, men det är fortfarande bara en del av kommunikationen, och dessutom den del av kommunikationen som man bäst kan träna under tiden efter skolan. Under skolåren bör man nog ta chansen att träna personlig kommunikation (även att handskas med personer man inte trivs med…).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s