I inlägget ”SkolKRIS på RIKTIGT II” visar Metabolisten Janis upp ett par exempel på konsekvenser av nedskärningarna i skolan och uppmanar oss andra lärare att göra detsamma.
Mitt bidrag blir en vers om en skola som under flera år hade råd att bedriva matematikundervisningen i halvklass i år 7-9. Andelen elever som inte nådde godkända betyg på de nationella proven i år 9 pendlade mellan 3% och 8,5% under alla dessa år; en mycket bra siffra! Tyvärr tvingades skolan, som så många andra skolor, att dra åt svångremmen och bedriver numera matematikundervisningen i helklass. Resultatet?
Andelen underkända elever på de nationella proven ökade till 35,2%…
Skriv gärna en egen vers om konsekvenser, oavsett om du är lärare, elev eller förälder och klicka på loggan ovan för att komma till Lärarförbundets kampanj ”Låt inte barnen betala krisen”. Se även förra veckans inlägg ”Sorgligt”
Länkar till andra bloggar om: skola, skolan, skolpolitik, skoldebatt, grundskolan, nedskärningar, ekonomiska krisen, Lärarförbundet,
Tack för länk, tack för en vers till om konsekvenserna! Även om det var mycket tråkig läsning …
/Janis
Pingback: SkolKRIS på RIKTIGT III « metabolism