Ballader om konsekvenser

lat-inte-barnen-betala-krisenI inlägget ”SkolKRIS på RIKTIGT II” visar Metabolisten Janis upp ett par exempel på konsekvenser av nedskärningarna i skolan och uppmanar oss andra lärare att göra detsamma.

Mitt bidrag blir en vers om en skola som under flera år hade råd att bedriva matematikundervisningen i halvklass i år 7-9. Andelen elever som inte nådde godkända betyg på de nationella proven i år 9 pendlade mellan 3% och 8,5% under alla dessa år; en mycket bra siffra! Tyvärr tvingades skolan, som så många andra skolor, att dra åt svångremmen och bedriver numera matematikundervisningen i helklass. Resultatet?
Andelen underkända elever på de nationella proven ökade till 35,2%…

Skriv gärna en egen vers om konsekvenser, oavsett om du är lärare, elev eller förälder och klicka på loggan ovan för att komma till Lärarförbundets kampanj ”Låt inte barnen betala krisen”. Se även förra veckans inlägg ”Sorgligt

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ballader om konsekvenser

  1. metabolism skriver:

    Tack för länk, tack för en vers till om konsekvenserna! Även om det var mycket tråkig läsning …
    /Janis

  2. Pingback: SkolKRIS på RIKTIGT III « metabolism

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s