Tisdagstema-Stor och liten

För länge sedan läste jag en dikt om en bladlus på ett asplöv… (Jag har glömt bort vem författaren är och hur den löd, så om någon kan tipsa mig så blir jag glad.) Kontentan av dikten var att för en bladlus är lövet en bostad och trädet hela världen… Och visst är det så att storlek är relativt?! Vad är stort och vad är litet?

De här stackars (små?) flugorna som har fastnat på de (stora?) klibbiga knopparna i en buske (värld…universum…) får hjälpa mig att illustrera mina tankar. Andra tolkningar hittar du här.
tisdagstema-stor-och-liten

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i foto, Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tisdagstema-Stor och liten

  1. Solvarma Irene skriver:

    Hej!

    Ja vad som är stor och vad som är litet, är upp till betraktaren.

    Snygga bilder som beskriver dina tankar om stort och litet.

    Må gott, önskar Irene

  2. Pialotta skriver:

    Dina funderingar runt det hela gillar jag..
    Dina bilder likaså.. stort som smått;-)

  3. kristallina skriver:

    Så sant, så sant… alla har sin egen makro- och mikrokosmos, precis allt är relativt.
    Ha en fortsatt trevlig kväll!

  4. metabolism skriver:

    Nej, bladlus kommer jag inte på vad det kan vara, men världens bästa Werner Aspenström har skrivit:

    Mätarlarven

    Jag sträcker mig ut från mitt körsbärsblad

    och spanar mot evigheten:

    evigheten är alldeles för stor idag

    alldeles för blå och tusenmila

    Jag tror jag stannar på mitt körsbärsblad

    och mäter upp mitt gröna körsbärsblad

    /Janis

  5. hea skriver:

    blir mest nyfiken på vad det där kan vara för blomma jag? Var ju oerhört vacker iaf 🙂

  6. Hasse skriver:

    Snyggt foto och sköna tankar.

  7. Kerstin skriver:

    Bra tänkt. Inte kan det vara lätt att vara fluga när det finns så där kletiga blommor.
    Snygg tolkning.
    Ha det gott.

  8. Bra tolkning av temat! Allt är relativt 🙂

    Det hade varit bra om de där klibbiga knopparna förblev klibbiga knoppar hela sommaren lång och fångade getingar.

Kommentera

