Pajala, here I come!

I ett tidigare inlägg skrev jag om att man i Danmark funderar på att stoppa gängkriget genom att börja sälja hasch på apoteket. Läkaren Thor Grønlykke vill ”att alla som godkänts av läkare eller sjuksköterska ska få köpa.” (E24) Kan verkligen de som behöver cannabis och hasch för medicinskt bruk utgöra den största kundbasen undrade jag? (Korkat, jag vet, men det var så far out.)

Nu har jag fått förklaringen: det handlar inte om att behöva drogen för medicinskt bruk, utan att man måste genomgå en läkarundersökning för att få ut sitt recept. Alla utom minderåriga och psykiskt sjuka ska kunna få recept på hasch. (Expressen 1) Det verkar lite desperat tycker jag… Att bekämpa gängkrig på det här sättet. Jag undrar också vad läkarna och sjuksköterskorna tycker om förslaget? Ska de ta ansvar för sin ”medicinering”? Vad händer om en godkänd haschanvändare blir sjuk av ”medicineringen”? Och ska verkligen sjukvårdspersonalens arbetstid användas till detta?

59% av danskarna tycker att det är en bra idé, men svenska politiker är inte lika positiva. ”Det finns också en oro, inte minst hos tullen, för att ligorna flyttar verksamheten över Öresundsbron och gör Skåne till bas för haschhandeln.” (Expressen 2) Lysande… nu kommer min och min sambos släkt att försöka övertala oss att flytta till Norrland i stället! ”Där nere är det ju bara naturkatastrofer och gängkrig!” Jag kan redan höra dem tjata! 😉dalig-genvag

Utan någon som helst koppling till det här ämnet (vad jag vet) måste jag visa er dagens sämsta val av genväg; mot enkelriktat, in mellan avspärrningarna och rätt ner i hålet, några hundra meter från mitt hem.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Malmö och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pajala, here I come!

  1. Morrica skriver:

    Norrland är inte det sämsta. Ett episkt landskap!

Kommentera

