Barnuppropet: ”Barn har rätt”

Tusentals personer, många av dem pedagoger, skriver på ett upprop mot ”nanny-pedagogiken” och det hårdare klimatet som vi utsätter barnen för och utbildningsminister Jan Björklund viftar bort det med att det i grunden är ett upprop mot betyg. (AB)

Det är så typiskt!

Han verkar inte förstå vad hans retorik och hans ”signaler” om ”ökade befogenheter” innebär! Trots att min inre bild av Björklund som major med piska i handen på senare tid har bytts ut mot bilden av en livrädd och smått hämndlysten liten pojke så har han en inom politiken oöverträffad förmåga att väcka ilska hos mig!

Läs uppropet och skriv på här.

Ett urval av tidigare inlägg i frågan:
Förnedrade barn, Flumpedagog 1, Flumpedagog 2, Flumpedagog 3,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Barnuppropet: ”Barn har rätt”

  1. Morrica skriver:

    Jag tror han förstår utmärkt. Och jag tror han kommer att vifta bort även detta upprop.

  2. christermagister skriver:

    Va!? Viftar han bort även mig!! 😉

  3. Morrica skriver:

    Såvida du inte pekar med hela handen och fortsätter tala även när han försöker avbryta dig. Göran Persson var en glad amatör när det gäller utövandet av härskarmetoder, Björklund aspirerar på att ge Machiavelli lektioner! Jag har mycket litet hopp om att det går att komma åt problemet med mjuka metoder.

  4. christermagister skriver:

    Nej, och som jag skrev någon gång tidigare; jag tror att man kanske kan få honom att ta reson inom några enskilda frågor, men inte att ändra människosyn. Det är ju egentligen det som behövs.

  5. Morrica skriver:

    *saes* Jag tror man måste börja prata med bönder på bönders vis och lärde på latin. Dessutom måste man börja ge honom cred för de bitar han har rätt i, så länge man bara angriper kommer man aldrig att få honom att lyssna

  6. eva-marie skriver:

    Jag har läst dina inlägg om flumpedagogiken – så nu är jag övertygad att jag är en flummare jag med! VAr köper man en tröja?! KRAM

  7. Alla Smutsiga skriver:

    För några år sedan såg jag folkpartiet ha en affischkampanj på temat ”förskola – inte förvaring”. Jag tänkte då i mitt stilla sinne att nu har de väl ändå sabbat allt förtroende som skolparti åtminstånne bland pedagoger men icke sa nicke, fortfarande har man kredd i skolfrågor. Hur går det till?
    Jag tror på Rätt till kunskap som slogan!

  8. christermagister skriver:

    Morrica, du har rätt… Jag gillar förslagen om lärarlegitimation och tätare inspektioner av Skolinspektionen. Dessutom har han ju rätt i att ”befogenheter” behövs på vissa skolor och i vissa tillfällen, problemet är ju att undantagen blir så dominerande i debatten.

    Eva-Marie, det är Janne på Lancefestivalen som har ordnat med det där och tröjor mm kan du köpa här. Välkommen till gemenskapen 🙂

    Alla Smutsiga, ”förtroende”? ”Kredd”?, bara från oinsatta bakåtsrävare tror jag…

  9. Ulrica skriver:

    Ingen tvekan att jag skriver under det uppropet. Har aldrig förstått mig på Nanny-pedagogiken och tack och lov så har mina barn kloka, förståndiga och bra lärare.

  10. Janne skriver:

    Länken är visst knas. Här kommer en tydligare hänvisning till just flumpetröjorna: FLUMPEDAGOGTRÖJOR VAR DET HÄR!!! 😉

    P.S. Fick du någonsin någon ordning på det där med hur man delar med sig av spellistor i Spotify?

  11. christermagister skriver:

    Janne, jag vet inte om det har med webläsare att göra… Både Spotify-spellistorna och den ovanstående länken fungerar nämligen för mig, och på min sambos dator, men tydligen inte för alla… Vi kör Firefox, men det ska väl inte påverka?

  12. AKO skriver:

    Det finns lite ögongodis till dig på min blogg. 🙂 Vad gör man inte för sina bloggarkollegor? 😉

  13. Janne skriver:

    Själv kör jag Opera… 😛

    (Man jag kan testa Spotify-länkarna i Firefox och se vad som händer…)

Kommentera

