Känsligt, men viktigt

dodsskolornas-pedagogikLiksom Mats är jag tveksam till att göra en politisk poäng av en tragedi, men nu har någon annan redan gjort det…och det är en viktig poäng.

Läs artikeln i NM, Mats och även Jannes fundering kring Björklund och Fantomen, men jag tror faktiskt inte att jag vill debattera det här vidare just nu.

Jag tror absolut inte att enbart skolpolitiken är anledningen till liknande tragedier, men dagens skolpolitik är en del av det hårdare klimatet i samhället, när det borde vara tvärtom. Skolan borde vara en buffert. En skyddande luftmadrass och inte en tegelsten i muren…

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Känsligt, men viktigt

  1. Janne skriver:

    Mitt inlägg, som du så vänligt länkar till, har rubriken ”Lek med elden”. Jag kände då inte till händelserna i Tyskland.

    Det är ett nära obehag som kryper sig på när dylika nyheter når mig. I egenskap av lärare (förvisso i förskolan), blir angreppet personligt på ett annat sätt än liknande händelser på t.ex. postkontor eller restauranter.

    Jag tänkte aldrig i de banorna när jag valde att kalla Björklunds linje för en lek med elden, men som extrem ytterlighet är det förstås här vi kan hamna…

  2. Morrica skriver:

    Luftmadrasser har sin tid, tegelväggar har sin. I bästa fall är väl skolan båda

Kommentera

