Ris, ros och en svår fråga

smaka-pa-risetMarie som skriver bloggen ”Alltiallon” hjälper till med de två första punkterna.

Hon gör mig uppmärksam på en artikel i DN om hur vi lärare kanske ska framföra våra krav… Sophämtarna som strejkade i Stockholm hade nämligen högre löner än de flesta lärare! De som är ansvariga för de låga lärarlönerna får alltså smaka riset!

Förutom att skriva en intressant blogg är Marie tydligen en A-student, och förtjänar därför en ros! 🙂

Den svåra frågan är det här med klädsel i skolan… I inlägget ”Så fel det kan bli..” var jag ju ganska tydlig med vad jag tycker om mössförbudet i skolan, men när det gäller heltäckande kläder och kläder som signalerar oacceptabla åsikter blir det värre… (SvD, DN, DN, Sydsv) Hur ska man kunna dra en gräns? Hittar inte människor alltid ett sätt att signalera sina åsikter? När kan man säga att ett ställningstagande är ett hot mot någon annan? (Är t ex en AIK mössa ett hot mot MFF:are? Det skulle det kunna vara…)

Veckans Lärarpanel handlar ju delvis om det här och där skrev jag bl a: ”Det svåra är ju att visa att man tar avstånd från uttalandet samtidigt som man visar att man lyssnar till, och försöker förstå, elevens synpunkt och lyckas bemöta uttalandet på ett konstruktivt sätt; med logik och så lite påverkan av egna känslor som möjligt. Man måste ju försöka få eleven att inse det orimliga i vad h*n säger…”. Samma inställning måste ju gälla i många av de här fallen, men som sagt, det är svårt. Mycket svårt! Och det tar tid.

Länkar till andra bloggar om:, , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Ris, ros och en svår fråga

  1. Ola Kristofersson skriver:

    Hej.
    Jag har väldigt ingående egna erfarenheter om slöjor, niqab och burka.
    Jag har bott i det sagolika landet Iran i många år och min fru är Persiska. Min åsikt är att slöja, níqab och burka är ett led i förtrycket av kvinnor som den politiserande delen av prästerskapet utsätter sin församling för. Allt tal om fritt val är bara dumhet. Och lika litet som jag skulle vara välkommen på min arbetsplats i kortbyxor lika litet kan det vara acceptabelt med maskerande klädseder .
    Minst hälften av min bekantskapskrets är moderna muslimer och de skrattar hjärtligt åt den svenska dumheten att jämställa maskeringsförbud med förtryck av en religion.

    Ola

  2. christermagister skriver:

    Tack för kommentaren Ola. Även om jag förstår att det är så i ett stort sammanhang så är det ju problematiskt på individnivå… När man som lärare står med en elev framför sig som säger att hon vill ha slöjan på sig, och att hon har den av fritt val. Vad gör man då? Ska vi förbjuda alla sorters slöjor tycker du? Om det innebär att kvinnorna inte kommer till skolan, är det värt det då? Tänker mest på vuxenutbildning i det fallet, i grund- och gymnasieskolan är det ju snarast väldigt dåliga relationer till familjen och eleven som kan bli resultatet.

  3. Fredric skriver:

    Det är ingen svår fråga att ta ställning till det förbud som har skett i Bromölla. Om det enbart handlar om att killarna, vilket jag förstår att det handlar om, har kängor och hängslen på sig så kan det aldrig vara fog för att portas vare sig på fritidsgården eller någon annanstans. Från tid till annan sär både kängor och hängslen mode på fåfängans marknad. Det blir en omöjlighet att hålla en rak linje om man börjar tycka, och inte tänka, på det vis som sker i Bromölla.

  4. wot skriver:

    christermagister:

    Om du som lärare stod med en elev framför dig som dragit en papperspåse över huvudet (med två hål för ögonen (eller ett)) – vad gör du då?

    Om din reaktion på minsta vis skulle avvika från den om eleven bär någon annan kamoflerande klädnad kanske du kan motivera reaktionen?

    Jag själv har nämligen väääldigt svårt att förstå att en säck över huvudet öht skall accepteras. Dvs man får naturligtvis ha en säck över huvudet, men väljer man att ha det så får man även acceptera omgivningens reaktion och dom. Stolligheter.

  5. wot skriver:

    Men jag tror jag förstår vad du menar när du skriver att det är svårt att ta ställning när det gäller kläder som signalerar oacceptabla åsikter. Det är inte klädesplagget det är fel på utan åsikterna som den som bär dem som är problemet. Så vi kanske inte skall prata om muslimsk klädedräkt som ett problem utan snarare skärskåda åsikterna som traditionell islam står för. Problemet med det är ju att den potatisen är mycket hetare.

  6. Bengt skriver:

    Tydligen finns något mer kopplat till de som bär slöja som man borde reflektera över.
    Har ingen någonsin funderat vart alla slöjbeklädda tar vägen på kvällar och nätter i Sverige?
    Varför ser man aldrig slöjor på kollektivtrafiken på kvällar och nätter, på dansgolv på resturanger och pubbar?
    Existerar inte slöj fenomenet efter mörkrets inbrott i samhället??
    Borde man inte ställa sig dessa frågor i ett upplyst samhälle?
    Sedan vad sanningen är till att det är tomt på gatorn och torg i Sverige av sljöbeklädda kvinnor på kvällar och nätter, vet många utan att i framtiden behöva läsa böckerna…………Inlåst på samhällets bekostnad osv…
    Vi talar om inlåsning av 100 000 tals i Sverige år 2009
    En skandal som först visar sitt rätta ansikte vid en större brand i ett flerfamiljs höghus.
    En mycket beklämmande historia för jurister och andra rättsvårdande myndigheter.

  7. christermagister skriver:

    Själva kärnan i problemet, från min utgångspunkt som lärare, är väl att ett klädförbud inte åstadkommer en förändring av åsikterna, oavsett om det gäller en symbol för ett kvinnoförtryckande system eller rasistiska symboler. Därför menar jag att utgångspunkten bör vara att lyssna till, och försöka förstå, elevens synpunkt och att försöka bemöta fenomenet på ett konstruktivt sätt; med argument som kan förändra själva ställningstagandet, och inte förbud.

    Ett klädförbud kan ju däremot vara en viktig markering om att man inte accepterar de åsikterna i skolan eller samhället. Och det är där vi hamnar i gränsdragningsproblemet. I stort sett allt kan användas som en symbol för någon förtryckande åsikt eller system. Ett plagg som inte uppfattas som det minsta hotfullt på ett ställe kan vara ett tydligt hot på ett annat. När det gäller mössorna skrev jag i ett annat inlägg att jag är emot ett förbud, men att jag tycker att man ska diskutera med eleverna vilka signaler de sänder ut. Jag skulle tro att det är det bästa sättet i de flesta fall av klädkoder som utmanar samhällets syn.

    En diskussion om själva åsikterna är mer konstruktiv än en diskussion om uttrycken för de åsikterna.

  8. wot skriver:

    christermagister:

    Din inställning är hedervärd. Du väljer att ta den heta potatisen istället för att försöka reducera och banalisera frågan till ett tygstyckes vara eller inte vara.

    Skulle du kanske kunna skissa hur en konstruktiv diskussion med en slöjbärare eller annan muslim skulle se ut? En sådan diskussion som kan förändra ”själva ställningstagandet”?

    Låter som oerhört svårt.

  9. christermagister skriver:

    Japp, svårt är bara förnamnet! 😉

    Jag har inget facit, men jag tror att det första steget måste vara att samtala om vilka signaler slöjan sänder ut till omgivningen, och att låta slöjbäraren berätta hur hon ser på saken. Vilka signaler är det meningen att den ska sända ut? Jag tror inte att ställningstagandet förändras genom ett samtal, men kanske väcks några tankar. Sådant här tar tid, men jag tror att förbud snarast förlänger processen. Öppen diskussion är min medicin! 🙂

  10. sarah skriver:

    Ola Kristofersson:

    Jag har också ingående erfarenheter av slöja och niqab. Jag har först och främst ”adopterats” av en iransk familj. De är på grund av sina erfarenheter negtivt inställda till slöjan och religion överhuvudtaget. Däremot tycker jag inte att är möjligt att jämföra Iran och Sverige. Slöjan i Iran blir ett förtryck för de kvinnor som inte vill bära den just därför att de MÅSTE enligt lagstiftningen. Men slöjan är inte i sig ett förtryck. att låsa sig vid slöjan som ett tecken på förtryck tycker jag både är farligt och dumt. Farligt eftersom det finns en risk för att man missar förtryck som tar andra former och dumt därför att det finns många kvinnor som gärna bär sin slöja TROTS att samhället motarbetar dem.

    Vad gäller islam så är jag själv svensk muslim, umgås mycket med muslimer både religösa och sekulära och jag tycker inte det några problem med att leva ett muslimskt liv i Sverige. Vissa saker får man kompromissa lite med men det är oftast mindre saker som de flesta jag känner inte har problem med. De största problemet är folks negativa inställningar till islam som inte direkt är baserade kunskaper om islam eller muslimer. Deras bild av islam har stora likheter med talibanrelimen, något som känns helt främmande för de flesta muslimer i Sverige.

    Vi vill alla bli behandlade som individer och inte ihopklumpade till en enda stor grupp med en massa ”åsikter” och ”beteenden” som de flesta av oss inte har.

  11. wot skriver:

    Sarah:

    Det är lätt förklara fenomenet att muslimska kvinnor gärna vill gå klädda i slöja: strukturellt förtryck och de förtrycktas internalisering av detsamma. Det är ju alldeles uppenbart och knappast någon ny insikt. Jag förstår inte varför vi nu skall strunta i årtionden av kostsamma insikter och framsteg bara för missriktad respekt för nytillkomna svenskars i sanning tämligen efterblivna kulturella/sociala/religiösa konventioner.

    Och om vi inte skall generalisera: Vad är det då som muslimer har gemensamt? De har ju samma etikett (”muslimer”) så någonting måste det vara.

  12. RS skriver:

    Hej hej, apropå något helt annat. Eftersom du ibland svarar på Kulturfyran tänkte jag tipsa dig om att det finns en ny sådan att svara på, som kanske du har något tänkvärt att säga kring:
    http://kulturbloggen.com/?p=7063

  13. PAG skriver:

    Hej!
    Du reducerar frågan om burka och nicab till en fråga om åsikter. Det stora problemet för mig som lärare ligger inte i första hand där utan det är de pedagogiska problemen.
    Till att börja med, vem är det som sitter där om jag inte kan se vederbörandes ansikte?
    Min undervisning bygger på en kontakt med eleverna där jag kan läsa av om de tar in det jag säger eller ej. Detta omöjliggörs när det sitter elever som täcker ansiktet.
    Proven lika så, vem gör proven?
    De andra eleverna hamnar också i en osäkerhet om den andre.
    Menar du att du inte skulle ha problem som lärare om det satt ett gäng killar med rånarluva som vägrar att ta av sig dem med någon religös motivering.
    Tilläggas skall att DN inte i klartext skriver ut vad det handlar om, att nästan helt döja ansiktet utan använder ordet ”slöja” som är helt missvisande i det här fallet.

  14. christermagister skriver:

    Sarah, tack för din kommentar. Hur ser du på frågan då? Vad anser du att skolan ska ha för regler när det gäller slöja, mer och mindre täckande? Hur tycker du att man som lärare ska behandla frågan?

    wot, etiketten ”muslim” är det ju inte säkert att de själva ”klistrar på”, och dessutom är det en väldigt bred grupp som innehåller det mesta. Någon jämförde bilden som media ger oss av muslimer med om man filmade AIK-klacken och spred de bilderna som bilden av ”svenskar”… (Jämför gärna med gårdagens inlägg om genus ”Jag och mitt kön” som handlar om att få en roll man inte är bekväm med påklistrad.)

    PAG, visst skulle jag ha ett problem med det. Jag fördömer ingen i den här svåra debatten. Jag skriver om den allmänna inställningen och rekomenderar diskussion, men jag har ingen aning om hur arbetet och diskussionerna har sett ut i den aktuella skolan innan man gick så långt som att hota med avstängning.

  15. Christoffer skriver:

    I ett demokratiskt samhälle skall kläder vara ett fritt val enl. mig.
    Visst, slöja, burka, eller vad det nu kan vara kan vara ett medel för förtryck, men det finns även dom som bär det frivilligt, av olika orsaker.
    Och skall det förbjudas i skolan, skall vi också förbjuda andra egna klädesval i skolan. m.a.o införa skoluniform.
    Vad gäller ”rasistiska kläder” och symboler… Jag kan hålla med om att en tröja med en swastika på inte är lämplig, men det är det många symboler som inte är. Jag får samma känslor av någon som har ett krucifix på sig som jag får av någon med en swastika. jag likställer inte kristendom med nazism på något sätt, dock är religion något som gör mig obekväm, men att förbjuda elever att t.ex bära en kristen, judisk eller buddhistisk symbol är det aldrig något tal om.
    och jag ser en fara med att förbjuda nazistsymboler, då dessa grupperingar blir farligare om dom blir underground. i mörkret är det svårare att veta vilka dom är.
    Sen kängor och bomberjacka… när ska detta ta slut? jag hörde samma prat för 15 år sen när jag själv började använda sådana kläder. jag är engagerad antirasist sedan lika långt tillbaks, om tillomed inte längre(27 idag), och använder kängor dagligen, och även bomberjacka emellanåt.
    kängor, bomberjacka, hängslen, rakad skalle är inte ett uttryck för rasism oavsett hur det kombineras. mer och mer numer snarare tvärtom, då fler o fler naziskins låter håret växa, och de skinheads man ser idag är S.H.A.R.Ps(SkinHead Against Racial Prejudice).

  16. Starkodder skriver:

    Jag rekommenderar de drabbade ungdomarna att snarast anmäla detta till DO (Diskrimineringsombudsmannen) för prövning, så kommer det mycket troligt att bli en fällande dom där mot rektor, skola, ungdomsledare, ungdomsgård och Bromölla kommun. Att GENERELLT utifrån klädval och utseende (hårklippningen) göra kopplingar till politiskt ställningstagande, och därmed förbjuda vissa grupper tillträde till kommunal verksamhet, är mycket tvivelaktigt ! För övrigt; en del av yttrandefriheten är just att kunna skicka ut signaler om politisk/religiös/etnisk tillhörighet genom kläder, frisyr etc. Att börja nagga på denna yttringsform är indirekt en fara för oss alla ! Lillfröken på ungdomsgården kanske ej har åldern inne, så att hon var med på punkar-tiden ?? Ska punkare förbjudas ?? Beslutet i Bromölla andas despotism, och min mening är att det nu gått för långt detta med diskriminering, rasism etc. Vad blir då nästa steg ? Förbud mot palestina-schalar, huvuddukar, guldkedjor med halvmånar/kors ??? En sak är att förbjuda nazistiska tecken (förbjud gärna hammaren o skäran, AFA-tecken, CCCP, Mao-bilder, Che-bilder mfl. tecken/bilder också…= totalitära diktatursystem), en annan att förbjuda klädsel, utseende !!
    Mvh,
    Starkodder
    ps1. Pröva gärna att finna lämplig paragraf i Brottsbalken, och polisanmäl ungdomsledarens/rektorns tilltag. Förtal/förolämpning kanske kan fungera … ds.

    ps2. Börjar inte det här med rasism, diskriminering, anmälningar hit och dit, lokala småpåvar som bestämmer dagordningen etc. att gå lite för långt nu ???? ds.

  17. Gymnasielärare skriver:

    Jag har många invandrare i mina klasser och tnker inte ens på vem som har slöja, det spelar mig ingen roll. Men burka, att ansitet är täckt och man ser bara ögonen eller inte ens det, skulle jag aldrig acceptera. Orsak:
    1) Det är en säkerhets- och trygghetsfråga för alla i skolan. Inga obehöriga får vistas i vår skola (gäller väl alla skolor). Om det är OK att täcka ansiktet kan vem som helst ta sig in.
    2) Jag personligen vill veta vem jag undervisar, kunna tolka aniktsuttryck och minspel i vår kommunikation. Ingen döljer ansiktet på min lektion, det skulle jag aldrig acceptera. Spelar ingen roll om det är religiösa skäl bakom. Rånarluva är heller inte OK.
    I vissa små fall får man faktiskt acceptera vad som gäller i landet man bor i, annars får man välja ett annat land. Själv skulle jag aldrig drömma om att bära bikini i ett muslimskt land, fastän det är normalt för mig på stranden.

  18. Starkodder skriver:

    @Gymnasielärare

    Ja, se där, Gymnasielärare ! Så enkelt det kan var, när man ser på det ur en praktisk synvinkel. Vardagen blir allt lite bättre, om vi alla kan se varandra i ögonen under lektioner ! För att inte tala om den allmänna säkerheten !
    Vågar knappt tänka på, hur det skulle se ut med burkaförsedda individer under en trä- och metallslöjdslektion – ämne för dagen: bandsågning ! Huvvva !!
    Gränsen för huvudbonad utformning går väl någonstans, och här kan vara lämpligt att slå stopp i maskin, menar jag.
    Bra rutet i stort och smått, Fru Gymnasilärare(-n) !!

    /// Mvh,
    Starkodder
    Soldat, fd. idrottslärare etc.

  19. Starkodder skriver:

    Jag tar mig friheten att länka till nedanstående alternativa lärar- och instruktörshuvudbonader, så här i tider med diskussioner om vad som kan vara bra att bära eller ej. Dessa luvor rekommenderas varmt isbm uteaktiviteter:

    http://www.stumbleupon.com/toolbar/#topic=Fashion&url=http%253A%252F%252Fwww.shopflick.com%252Fstores%252Fbeardhead%252FBeard-Head-Knit-Cap

    /// Mvh,
    Starkodder

  20. Marie skriver:

    Jag tackar i all enkelhet så här på morgonkvisten 😉

  21. sarah skriver:

    WOT: Muslimer behöver faktiskt inte ha någonting som helst gemensamt med varandra. Vissa muslimer är födda till det men kan lite eller inget om sin religion och praktiserar inte och firar inte några religösa högtider. Tex exiliranier som kanske kan lite om islam men som oftast inte praktiserar eller firar högtider. Sen finns det ju konvertiter som inte är födda muslimer men som valt detta och praktiserar mer eller mindre. Praktiserande eller troende muslimer har kanske något mer gemensamt i och med att de tror på uppenbarelsen och försöker leva efter detta. En stor grupp muslimer är också de som är födda till det, nödja med detta men inte tror utan kanska bara firar högtider och liknande.

    Jag tycker slöja i skolan är en självklarhet. Tillgången till utbildning är jätteviktig och jag tror inte man hjälper någon genom att utestänga personen från det. Slöjan kan inte heller jämföras med ett kors, ett kors kan man bära en dag och välja att ta av andra så vitt jag har förstått. När det gäller slöjan så har man den på sig alltid vid de sammanhang där det krävs alltså när det finns män som man inte är nära släkt eller gift med. Det stör för övrigt inte mig om folk har kors heller. Vad gäller burka och niqab kan jag förstå att det kan vara problematiskt i skolan. I skolor där det finns många som bär det kanske amn kan komma på någon kösning genom att låta dem läsa tillsammans. Jag tror det är viktigt att vara tillmötesgående och flexibel. På vuxenutbildning tycker jag att mans ka få klä sig som man vill, det är ändå ingen som känner igen alla. Men givetvis ska man identifiera sig inför prov och liknande.

  22. christermagister skriver:

    Tack för alla intressanta kommentarer! Jag måste nog säga att jag håller med er alla… I första hand är jag mot förbud och för flexibilitet och diskussion, men det finns ju gränser. Det är de gränserna som är svåra att hantera, och jag tror inte att vi överhuvudtaget ska sätta några definitiva gränser. De måste beslutas vid varje enskilt fall.

  23. Anders Olofsson skriver:

    Vet inte vad jag tycker om slöjor och liknande, men egentligen är det oväsentligt vad just jag eller du tycker om ett specifikt plagg. Vi är inga smakdomare. Det väsentliga är att om man tillåter att en person har en slöja på huvudet så måste man i rimlighetens namn även tillåta att en annan har en bakvänd keps på huvudet. Det håller inte att hänvisa till religion. Om jag skapar en ny religion som säger att alla män måste bära keps så har den religionen precis samma existensberättigande i ett land med religionsfrihet som alla andra religioner. (Samtidigt snuddar mitt argument vid de absurda konsekvenser det skulle kunna få om man tillät ”religion” vara en ursäkt för allt.)

    Vill man undvika hela ha-på-huvudet-debatten och all fokusering på religion så tror jag att man ska fokusera på det väsentliga och sakliga. Som lärare skulle jag kräva att få se hela ansiktet, från ögonen ner till munnen, på mina elever. Detta skulle jag formulera som ett absolut och icke förhandlingsbart krav, som inte gick att kringgå utan läkarintyg (t.ex. om man skulle ha en ögonsjukdom som gjorde att man måste bära solglasögon inomhus). Jag skulle vara noga med att inte nämna ord som slöja, burka, religion, islam osv., specifikt för att vara säker på att inte hamna i rättsliga problem.

    Om sedan någon elev kom med en icke prasslande plastpåse på huvudet bara för att provocera eller för att göra något slags ställningstagande, med urklipp för ansiktet, så skulle jag ignorera det. Jag skulle säga till de som skrattade att försöka skärpa sig. Om folk fortfarande orkar skratta dag 2 så skulle jag förbjuda plastpåseplagget (betraktat som plagg) endast på grundval av att det får övriga elever att skratta och därmed inte kunna koncentrera sig i klassrummet. Detta eftersom det rent principiellt i en rättssituation kanske inte håller att ha synpunkter på ett plaggs material, färg eller syfte. Däremot förefaller det mig orimligt att någon skulle kunna straffa dig som lärare för att du kräver att få se ansiktet på folk. (Kanske räcker det med bara ögonen för dig, men det viktiga är att du kan visa både rimlig saklig grund och att principen gäller generellt och dämed knappast kan anses vara diskriminerande.)

    Hursomhelst kan jag inte tänka mig att personen med plastpåse på huvudet skulle orka ha det särskilt länge. När alla klasskamrater har vant sig vid det kommer skratten att tystna och för eller senare skulle personen ifråga bara bli betraktad som en idiot som vill provocera (utan bestående framgång).

  24. Pingback: Stockholmsvänstern » Slöjan hinder för medborgarskap? - eller religionsfrihet för vissa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s