Överklaga betyg

flumpedagog-litenC och Kd vill ge missnöjda elever rätt att överklaga sina betyg. (AB, SvD) Det är ju ytterligare ett sånt där förslag som låter så rätt och så bra, innan man tänker ett steg längre. Moderaternas Mats Gerdau ser praktiska problem med byråkratin, men det glädjer mig att Björklund även ser de verkliga problemen:

Ett betyg är en sammanvägning mellan elevens provresultat och agerande på lektionerna, konstaterar han, och påpekar att den enda person som kan bedöma den samlade insatsen är undervisande lärare.”

Att införa rätten att överklaga betygen på det här sättet skulle innebära ytterligare ett steg mot att lärare i alltför hög grad fokuserar sin undervisning på kunskaper som är lätta att mäta, och alltså kan ”bevisas” genom ganska enkla prov. Fokuseringen på prov och betyg har redan tagit oss alltför långt in på den vägen.

Vi är ju ett gäng pedagoger som har bestämt oss för att ta tillbaka ordet flumpedagog genom att försöka visa vad det innebär. Det är ingen lätt uppgift, men i det här fallet står tydligen i alla fall den här flumpedagogen på Björklunds sida, trots att jag vill gå längre. Jag tycker att skolan och lärarna i högre grad måste koncentrera sig på elevernas djupare kunskaper och personliga utveckling. Att vi måste jobba även mot skolans ”strävansmål” och inte bara mot ”uppnåendemålen” och ”betygskriterierna”. Inte av några sentimentala och i traditionell mening ”flummiga” skäl, utan pga att jag helt enkelt anser att det är det bästa för eleverna i längden. De ytliga kunskaper som oftast lärs in till prov är inte varaktiga och de förmågor som visar sig i betygen är inte allt vad en elev behöver. Det krävs så mycket mer. Dessa kunskaper och färdigheter är svåra att mäta med prov och visar sig i alltför liten grad i betygen. Det är egentligen inte själva proven och betygen det är fel på, utan vad fokuseringen på detta medför för undervisningen.

När det gäller elevernas rättssäkerhet i förhållande till betygen så anser jag att det direkta inflytandet och insynen på skolorna måste öka, inte att man ska kunna överklaga i efterhand. Eleverna måste få större möjligheter att direkt påverka sitt liv. Om det har ”skurit sig” mellan en elev och en lärare på så sätt att det skulle påverka bedömningen så måste det ju lösas mycket tidigare än efter slutbetyget! Eleverna bör dessutom vara så medvetna om betygskriterierna och hur läraren bedömer deras utveckling att betygen de får inte är någon överraskning. När en elev själv vet vad h*n kommer att få i betyg genom att utvärdera sina egna insatser i förhållande till målen så har läraren lyckats.

Den här flumpedagogen är för tydlighet, men en tydlighet som uppnås genom samtal och samarbete under lång tid. Inte en ”tydlighet” i form av en siffra eller bokstav som delas ut i ett kuvert på avslutningsdagen.

Uppdatering: Jag vill påpeka att jag talar främst utifrån ett grundskole-perspektiv när det gäller det här. Efter att ha läst Monikas inlägg vill jag också förtydliga att jag förutsätter att eleverna kan göra om sina prov om de inte är nöjda med resultaten och få dem bedömda av en annan lärare om de anser sig felbedömda. Det ligger någonting i det Monika skriver om att läraren skulle tvingas föra bättre anteckningar och att avge tydligare motivation till sin betygssättning med det här systemet, men jag tänker mig att det sker under utvecklingssamtalen innan slutbetygen. Då kan man ju göra någonting åt det. Som jag skrev tidigare så borde ingen elev bli överraskad av sitt slutbetyg, och i det ingår ju att lärarna har motiverat sig tydligt vid tidigare betygssättningar och utvecklingssamtal.

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Överklaga betyg

  1. Morrica skriver:

    Kanske vore det idé att till och med fundera över om det kanske är dags att avskaffa proven? För att ytterligare tydliggöra, tänker jag, hur viktiga lektionerna och allt det övriga elever och lärare gör i skolan är, och hur lite betydelse de där få lektionerna som gått åt till prov egentligen haft? Jag vet inte, bara en tanke som passerade såhär i början av december

  2. Lasse skriver:

    Min sambo gick på folkhögskola och iaf där hade de en tydlig vikt mot det sociala och den personliga utvecklingen.

    Hon startade skolan lite senare, reservplats, bodde inte på internatet och hade liksom ingen jättelust att bli jätte-tjenis med alla eftersom hon redan hade kompisar utanför skolan. Det var helt j-a omöjligt för henne får bra betyg.

    De andra i klassen blev tjenis med läraren, de gjorde arbeten på skolan och träffade lärarna ofta osv osv. Hon åkte hem umgicks med sina vänner och skrev bra arbeten vid sin egen dator. Men hon missade det sociala spelet helt.

    Sen.. visst man måste ha skickliga pedagoger, och prov som verkligen visar vad man lärt sig på djupet. Men snälla… skippa det sociala i betygen.

  3. Ping: Ja till att överklaga betyg? « ©lektorio

  4. christermagister skriver:

    Morrica, att skippa ”proven” (tester, uppgifter, redovisningar) helt är nog ingen bra idé, men däremot att göra dem mycket bättre än de prov de flesta använder sig av. Jag antar att det är de dåliga proven (de man tänker på när man hör ordet ”prov”) du syftar på. Jag gick en utbildning med Per Måhl om att ställa öppna frågor och att göra relevanta bedömningar av kunskap som var riktigt givande. Men det är svårt. Vansinnigt svårt!

    Lasse, ett betyg kan aldrig vara helt objektivt, om det är det du menar med ”det sociala i betygen”. Hur mycket man än försöker är det trots allt människor som sätter betygen. De är riktigt trubbiga instrument och därför är jag inte speciellt förtjust i dem överhuvudtaget. När jag skriver att ”skolan och lärarna i högre grad måste koncentrera sig på elevernas djupare kunskaper och personliga utveckling” menar jag dock sådant som man tränar i skolan, under skoltid. Inte att man är tjenis med eleverna.

  5. Ping: Överklaga betyg | Christermagister

Kommentera

