Spottar och fräser!

arg-kattJag har egentligen inte tid att blogga, men jag måste nog ändå snabbt försöka kanalisera bort lite ilska och frustration!

”Språkforskarna är eniga. Behärskar man sitt modersmål väl så lär man sig andra språk och andra skolämnen lättare.” Så självklart! Eller? ”Jan Björklund säger till DN att det inte finns några planer på att ändra uppläggningen med modersmålsundervisning men att han själv anser att det är viktigare att lära sig svenska än att studera sitt modersmål.” (DN)

Ja, det är lättare att lära sig svenska om man även studerar sitt modersmål… Var finns motsättningen? Förstår ministern inte alls verksamheten han styr över, eller är han ständigt felciterad?

Vidare läsning: Skolverkets pressmeddelande, Skolverkets rapport, Kort om undervisningsformerna, Dagens skola, Badlands Hyena

Lärarnas IQ sjunker” (AB), var annars rubriken som verkligen fick igång mig…men jag tror att bloggterapin redan har fungerat. Jag torkar av skärmen och struntar i att raljera över den här undersökningens tveksamma mål och medel och koncentrerar mig på slutet: ”det man kan säga är att en och samma lärare inte passar alla elever”. Det kan jag hålla med om! På samma sätt som skolan behöver olika elever så behöver vi olika lärare.

Nu återgår jag till att läsa om lärares relationskompetens och emotionella begåvning i stället. Att öka kunskapen inom dessa områden tror jag definitivt är viktigare än att höja deras IQ!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Spottar och fräser!

  1. Svante skriver:

    Läs rapportförfattarens blogg i stället för Aftonbladet:
    http://ekonomistas.se/2008/11/27/inte-sa-poppis-att-bli-larare-langre/

  2. christermagister skriver:

    Svante, du menar att jag ska sluta hetsa upp mig efter att ha läst rubrikerna i Aftonbladet!? Hur skulle då mitt liv se ut? 😉

    Skämt å sido, jag har inte tid just nu men jag gör det självklart senare. Jag överlämnar med gott förtroende ansvaret att läsa ovanstående länk till mina läsare. Lita aldrig på en källa! (Look who´s talking!)

  3. annapanna51 skriver:

    Jag vet inte om min son är ett geni, eller om det är modersmålsundervisningen han har fått sedan dagis, han är numera inne på sitt femte språk och går i åttan.(Han är tvåspråkig sedan födseln) Oavsett vilket är språkkunnighet en tillgång för samhället och borde uppmuntras.
    Jag förstår inte varför det ska vara så farligt att låta barn lära sig sitt modersmål, sett ur krass ekonomisk synvinkel borde det vara uppenbart för alla att det är bra. Kulturell och språklig kompetens är väl toppen för näringslivet? (Och naturligtvis bra för barnen, men barnperspektivet verkar inte så intressant, bäst att lägga det på näringslivsnivå)

  4. Jag blir så trött på Björklund! Han envisas med att tycka och tro och inte bry sig ett dugg om forskarnas fakta. Jag har också bloggat om detta…

    //Anna

  5. Claes Nyberg, Liberati skriver:

    Här har fp inte torrt på fötterna utan driver en populistisk linje som spelar på känslor i folkdjupet. Det är i grunden samma rädslor som har fått fp att bejaka Moderaternas initiativ med s.k. svenskkontrakt.

    Ännu ett bevis för att fp har tappat sin liberala kompass…

    Claes, besviken liberal

  6. Filippa skriver:

    BRA SKRIVET CHRISTERMAGISTER!!! Jag håller med dig med hela mitt lärarhjärta. Fler av oss BORDE för övrigt uppröras litet mer och litet oftare! Kanske skulle vi kunna få tillstånd någon förändring då..? Vi är alltför beskedliga tycker jag. 🙂

    Blir för övrigt alltid så glad när jag läser dina engagerande inlägg.

  7. Jonas Vlachos skriver:

    Vår studie säger just att IQ kanske inte är en särskilt viktig egenskap för lärare. Inget av våra mått tycks vara i närheten att fånga essensen i läraryrket. Alltså kanske vi inte ska oroa oss över nedgången i dessa förmågor bland nyblivna lärare. Värre vore om vi funnit en nedgång i förmågor som faktiskt spelar en roll. Det kanske är så att lärarna blivit sämre även i de dimensioner som faktisk har någon betydelse, men det vet vi inget om.

  8. Ping: Utbildningsminister Jan Björklund en självlysande demagog | Arvidfalk.se

  9. christermagister skriver:

    Tack för alla kommentarer!

    Jonas, jag såg att det inte var så illa som AB gav sken av när jag läste inlägget på ekonomistas och funderar på ett nytt inlägg med tankar om resultaten. Men varför utgår du från att lärare har blivit sämre?

  10. IT-mamman skriver:

    Vad skönt det vore om vår Björklund läste lite forskning om hur viktig modersmålsundervisningen är för språkutvecklingen. Då kanske inte allt handlade om vad han tror är rätt, utan hur saker och ting faktiskt förhåller sig. Och det vore ju bra för svensk skola. Hmm….

Kommentera

