Dagens outfit

Hi, hi, äntligen fick jag användning för den rubriken! ”Flumpetröjan” kommer från Lancefestivalens propagandashop, och resten har ingen betydelse…

flumpedagog

De senaste åren har ju Björklund cementerat orden ”flumskola” och ”flumpedagogik” i våra medvetanden och otaliga gånger har jag beskylts för att vara flummig bara för att jag inte tycker att dagens skolpolitik i det stora hela leder i rätt riktning, eller rättare sagt att Björklund och co tar fel vägar för att nå målen som vi alla vill nå. Jag skrev för ganska länge sedan: ”Vi vill alla att invandrarflickorna ska kunna delta i den obligatoriska undervisningen, att skolkande elever återvänder till skolan och att resultaten i skolan förbättras; det är Björklunds lösningar som är problemet! De andas en riktigt unken människosyn och är dessutom inte förankrade i en realistisk verklighet!

Janne på Lancefestivalen uttrycker sig så här: ”Det finns ju ingen egentlig motsättning mellan flummet och Björklunds fokus på kunskaper (eller kunskapsluckor), utan det handlar mer om hur problemen skall lösas och prioriteringar. Det finns nog många flumpedagoger som både röstat fram Björklund och som anser att han är rätt ute, men som – mycket tack vare den elaka retoriken – inte längre vågar kalla sig flummiga. Själv ser jag det som en egenskap, en kompetens och en grundinställning som fanimej behövs för att man skall kunna arbeta som lärare och därtill göra ett bra jobb.”

Jag vill framhålla att jag inte ser mig själv som flummig och aldrig har gjort det, men jag använder Björklunds ord för att visa att jag står för en annan syn på människan. En syn som leder till andra lösningar på problemen. Jag har tänkt starta en liten serie av inlägg där jag då och då beskriver vad den här ”flumpedagogen” står för. En ganska god beskrivning av grundinställningen kan man hitta i mina två senaste inlägg om skolpolitiken: ”Betyg, ett lämpligt instrument?” och ”Förnedrade barn”. Det handlar om att inte slå in på ”piskan och morotens väg”. Om att i stället försöka lägga grunden för ett ”inre ansvarstagande” hos eleven, för att använda ett uttryck av Jesper Juul. Det handlar om att ställa krav utan att kränka och att inte lägga ansvaret för skolans misslyckanden på eleven.

”Japp, en äkta flumpedagog!”, tänker ni nu. Det där var inte vidare konkret… 😉 Men ge er till tåls! Jag återkommer med mer konkreta åsikter! Dagens poäng är att även en flumpedagog ser problemen och bristerna som Björklund pekar på, men att lösningarna ser annorlunda ut. Att det är en grundläggande annorlunda människosyn som gör att jag tar till mig rollen flumpedagog, om det är motsatsen till vad Björklund står för.

Uppdatering: Se inläggen jag kategoriserat som ”flumpedagogik” i högerkant, under ”Mina inlägg om:”

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Humor, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Dagens outfit

  1. Mats skriver:

    Vill ha, vill ha, vill ha!

    Grattis till ett bra köp!

  2. Ping: Årets julklapp - köp nu! « Tysta tankar

  3. Janne skriver:

    Vad kan man säga? Jag är mållös. Tack för reklamen och hoppas nu att tröjan kommer till användning. Jag har själv ett par av dessa tröjor i garderoben som jag hittills har använt på ett föräldramöte, två APT’n och ett fackmöte med Lärarförbundet. Men reaktionerna har aldrig nått dessa nivåer.

    Wow!

  4. Alltiallon skriver:

    Hahahha…jag gillar din tröja…jag kanske skulle ha en jag också som precis befinner mig på flumpedagogikens högborg ;-))).

    Dessutom väntar jag med spänning på fortsättningen!

  5. Björn skriver:

    Hallå! En sån där ska jag också ha! Kanonfin.

  6. Ping: Alltiallon » Flumpedagago :-)

  7. Monika Ringborg skriver:

    Den vill jag också ha …
    Var går det att få tag på den 🙂

    Precis, det är lösningarna som det handlar om …

  8. christermagister skriver:

    Tack allihopa!

    Monika, det är bara att klicka på länken till Lancefestivalen längst upp i inlägget och börja handla julklappar! 🙂

  9. Janne skriver:

    Eller så går man direkt hit… 😉

  10. Ping: Flumpedagogik - nu gör vi den till vår egen … « ©lektorio

  11. Ping: Flumpedagogiken behövs « Christermagister

  12. asapasa skriver:

    Jag vill också ha en sån fin tröja. Hur länge tar leveransen?

  13. Janne skriver:

    Har du tur kommer den med posten på fredag, men jag skulle nog inte planera in någon flumpedagoguppvisning till helgen…. 😉

  14. Ping: Flumpebloggen « Christermagister

Kommentera

