Betyg och mobbing

Två snabba tvångsbloggarkommentarer: 😉

Betyg: Det nya betygssystemet är klart. (AB, DN, SvD, SySv) Jag tror inte att det kommer att göra vare sig till eller från. Det är inte skalan som är viktig, utan hur man hanterar myndighetsutövningen. Jag tycker att det är mest skrattretande att se de tvetydiga signaler som utbildningsministern skickar ut. Skolan måste bli tydligare, men det finns inte kriterier för alla betygssteg. Skolan är ett enda stort misslyckande och resultaten sjunker, men för många elever uppnår MVG så vi måste införa ett högre steg i betygsskalan. För att inte tala om signalerna han sänder ut genom att återgå till ett bokstavssystem! Det var bättre förr, eller hur! (Det har man ju sett på TV-reklamen bl a…)

Mobbing: Skolinspektionen ska reda ut skolor som inte lyckas stoppa mobbing fortare. (AB) Jättebra, men jag måste kommentera ett uttalande i artikeln: ”– De flesta anmälningar som kommer in gäller utfrysning, misshandel och hot. Vi skulle aldrig acceptera liknade situationer i våran vuxenvärld.” Nej, vi skulle inte acceptera många skolsituationer i vuxenvärlden! Maten, toaletterna, stressen, de splittrade dagarna, att någon tvingar oss att ta av kepsen… Stressade och kränkta barn och ungdomar blir mobbare. Vi skapar mobbare. Jag hoppas att Skolinspektionen satsar på att utreda miljön och förutsättningarna på skolorna och inte på att kräva in skadestånd!

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Betyg och mobbing

  1. Ville egentligen bara säga. Att oj vad jag håller med!!

  2. Jimmy skriver:

    Som stolt ”betygs proaktivist” och första ringare kan jag säga det att jag delvis håller med om att myndighetsutövningen är någonting som idag behöver ses över en hel del, men därtill ska även nämnas att vi idag lever i ett allt för stort samhälle för att enkelt kunna förbättra situationen som vi sitter i.

    Vad gäller den nya betygsskalan så är jag helt för käre herr Björklunds förslag, främst därför att JA, betygskalor ökar arbetsmoralen och därför att det har drabbat mig själv till exempel att jag vid många tillfällen fått ett litet plus i kanten av mina lärare, för att jag ansträngt mig lite mer och fått med lite mer än mina kamrater.
    Att då gå ut skolan med samma betyg som dem är för mig förkrossande, då jag verkligen jobbar och lägger ned min själ i det medan de ibland knappt klarar MVG-gränsen. Det handlar alltså inte om att ”sålla bort de dåliga” likt många vänsteraktivister tror utan om att de som står ut ska kunna belönas på det sätt de förtjänar.
    De som jobbar halvtid på ett café ska inte få samma lön som de som arbetar heltid, om du förstår vad jag menar.

  3. MVG skriver:

    Om vi nu skall börja ändra på betygen så tycker jag vi passar på och inför samma betygsystem för våra politiker. Folket borde få sätta betyg på hur de tycker sina politiker har skött sig.

  4. Björn skriver:

    Bra inlägg Christer!

    Personligen tror jag att betygsreformen och gnället om att ”för många får MVG” handlar om att det blir svårigheten i att sortera människor när betygsskalan inte har så många steg.

    Jag menar, med det betygssystem vi har idag kan ju alla få MVG i allt. Det är givetvis det önskvärda. Men om det verkligen hade skett hade Alliansen genast infört ytterligare betygssteg.

    Alliansens skola är inte till för kunskapande först och främst utan för sortering av människor för att gynna landets ekonomiska utveckling och konkurrenskraft.

    Jimmy har tyvärr ingen koll på relevant skolforskning när han säger att betygskalor ökar arbetsmoralen. Det finns i dagens forskning inga tydliga samband mellan betyg och motivation. Däremot får motiverade elever högre betyg, vilket är en helt annan sak.

    Dessutom finns det väl ingen som jobbar halvtid som får lika bra betalt som om man jobbar heltid? Vad kom det ifrån? Möjligtvis kan en och annan direktör tjäna lika mycket på halvtid som andra gör på heltid…

  5. christermagister skriver:

    Tack för alla kommentarer! Nu är jag trött och ska sova. Jag ska drömma om piska och morot…fungerar de verkligen som motivation i längden Jimmy? Och vad betyder ett högt betyg egentligen? Att man verkligen har tagit till sig någonting, eller att man har listat ut vad läraren är ute efter?

  6. sussi skriver:

    det du skrev om mobbning är nog helt riktigt. Jag kan tänka mig att det funkade i ett mer traditionellt Sverige. Men tiderna har förändrats. Dessutom tror jag knappast att elever har på sig mössa inomhus för reta upp lärare…

  7. christermagister skriver:

    Och om de har mössan på sig för att reta upp lärare så är det ett tecken på att något annat är snett och det är det man borde ta tag i…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s