Segregation och okunskap

Om ni missade skolfronts program om hur friskolor ratar handikappade och elever som behöver lite extra stöd, utan utredning, så går det i repris på söndag kl 20:00 i Kunskapskanalen och på tisdag kl 09:30 i SVT1. Jag har skrivit en hel del om friskolor tidigare, men jag tror att det mest sammanfattande är ”Friskolor och segregation”.

Betyg och bedömning är ju högaktuellt i debatten. I SvD och Sydsvenskan kan vi läsa om den ökande bedömningen av riktigt små barn. Läs Monikas inlägg ”När den ”goda” omsorgstanken slår slint”. I förra veckans inlägg ”Betyg på barnen” skrev jag om skolborgarrådet i Sthlm som motiverade betyg/skriftliga omdömen med att hon behövde statistiskt underlag. Intressant att notera att Björklund i riksdagen den 28 augusti (par 11) sa: ”De skriftliga omdömena ska varken fungera som grund för urval till vidare studier eller som ett statistiskt underlag för jämförelser mellan skolor och kommuner”. Björklunds motivation är istället att de ”ökar skolans möjligheter att tidigt upptäcka kunskapsluckor och sätta in stöd”. Va!? ”Ökar skolans möjligheter…” Hur då? Vansinnigt! Gårdagens inlägg om att skolpolitikerna inte har någon aning om vad de håller på med, och inte bryr sig om att fråga, bekräftas återigen!

Lyssna på texten till Svenska Akademiens ”okunskap”…

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Musik, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Segregation och okunskap

  1. Hej!

    Tack för väldigt intressanta inlägg och en spännande blogg!

    Jag har en nystartad blogg som handlar om att arbeta med nyanlända elever i den svenska skolan. titta gärna in om du vill.

    Jag länkar till dig så jag lätt hittar tillbaka.

    //Anna

  2. christermagister skriver:

    Det ska jag göra! Vi hörs! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s