…och betyg på lärarna

Förslaget om att eleverna ska sätta betyg på lärarna (AB, DN) har jag skrivit om tidigare.

Självklart ska eleverna utvärdera sin undervisning, men sätta betyg på sina lärare? Ska lärarna sätta betyg på eleverna, eller deras arbete?

Det jag menar är att det är viktigt att fokusera utvärderingarna på det faktiska arbetet, och tyvärr har tonåringar en tendens att låta klädval och andra personliga detaljer gå före alla andra kriterier när de bedömmer sina lärare.

Dessutom tror jag att lärarna kommer att hamna i elevernas makt i dagens konkurrensutsatta skola. Ett lågt betyg kommer inte bara att vara en fingervisning om vad som bör förbättras, utan leda till avsked utan utredning och åtgärder. Skolorna har inte råd att få dåliga siffror publicerade i media.

”– Den lärare som är fjäskig får inte bra betyg. Det får de som kan entusiasmera, är duktiga pedagoger och kan sitt ämne bra”, säger Ilmar Reepalu i AB. Ja, i många fall kommer det att vara så, men tillräckligt många lärare kommer att drabbas av utpressning för att förslaget ska göra mer skada än nytta.

Jag vet att elever uppskattar och kan känna igen duktiga pedagoger, men jag tror att experimentet skulle lyckas bättre om man lät dem sätta betygen efter avslutad utbildning i så fall. Ett par års mellanrum skulle kunna ge intressanta uppgifter, om man fokuserade på vad som var bra, inte vem!

Läs mer: Skånskan (fp i Malmö anmäler Reepalus beslut till Skolinspektionen), Jazzjeppe, Johanna Graf, Dagens skola (Är det så här det ska se ut så är det inget att tjaffsa om, då är jag helt för, men tyvärr tror jag att politikerna vill tvinga fram en enkel siffra att pränta i media.)

———-

Läs även Monikas inlägg ”Vart är vi på väg?” Det blir så tydligt att Björklund bara gissar och att ”fängelseminister” skulle vara en bättre post än skolminister. Han leder skolan in på en farlig väg av upprustning. Det borde vara uppenbart för alla att det inte är en långsiktig lösning. Överdriven kontroll och hårda tag leder inte till ett demokratiskt och tolerant samhälle.

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till …och betyg på lärarna

  1. Ping: Eleverna skall inte ha ansvaret « Oväsentligheter … Μη σημαντικός

  2. Alltiallon skriver:

    Jag hinner inte med min egen blogg just nu annars hade jag skrivit om detta. Vilken mardröm!! Jag kan precis se Medi framför mig när hon var i sina absoluta tonår…tänk om hon skulle betygsätta sina lärare då!! Ett skräckscenario måste jag säga. ALLA hade fått underkänt, ALLA hade varit dåliga pedagoger som inte förstod NÅGONTING.

    Vad är det för en människa som har kommit med detta förslag!!?? Har han aldrig mött obstinata tonåringar och vet hur de fullkomligt strimlar allting som kommer i sin väg!? Det är tur att jag ska arbeta med de yngre åren…så kanske jag slipper att bli utsatt för ett sådant helt uppåt väggarna tokigt förslag!

  3. christermagister skriver:

    Ja, de som är för förslaget kan inte haft mycket med tonåringar att göra. Hur många tonårsföräldrar skulle få godkänt i sitt ”arbete” som uppfostrare? Ska alla de föräldrar som kallas ”världens värsta”, ”fet-dumma terrorister” och får höra att de förstör sina älsklingars liv skickas på kompetensutveckling eller fråntas sina barn? 😉

Kommentera

