Begränsad

Jag kämpar just nu med en skriftlig uppgift inom den specialpedagogiska utbildningen. Uppgiften handlar om att analysera en arbetsplats utifrån 6 st frågeställningar. Det handlar om vilken kompetens att möta alla elever som finns i verksamheten, och hur den verkligen används. Om hur man upprättar åtgärdsprogram, och vilken effekt de har. Om elevvård, anmälningssärenden och sekretess och framförallt om människosynen som präglar verksamheten och hur den påverkar skolan i riktning mot inkludering eller exkludering av eleverna.

Jag förstår att alla mina läsare inte är speciellt intresserade av det här, men naturligt nog är det ett ämne och en uppgift som intresserar mig. Jag har läst massor, (t o m lärt mig en hel del. 😉 ), funderat och analyserat.

Så vad är problemet? Jo, att jag måste begränsa mig! Min text ”skall omfatta högst 6-7 sidor (exkl. titelsida och referenser).” Varför då? Om jag fick skriva som jag ville så skull texten bli minst dubbelt så lång. Det är inte så att jag svamlar. Jag har verkligen sorterat och skurit i texten redan. Vad ska jag ta bort? Varför måste jag begränsas? På högskolan kan man läsa:

”tänka-tala-lyssna”… Man ska uppenbarligen inte skriva…

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i foto, Malmö, Privat och foto, Student och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Begränsad

  1. Morrica skriver:

    Litet teckensnitt, enkla radavstånd?

  2. metabolism skriver:

    Formalia måste ju hållas, så 1,5 radavstånd och times roman 12 kommer man inte ifrån … men lite man kan trixa och fixa med marginalerna – både uppåt och nedåt och med högermarginalen!

    Men visst är det vansinnigt! Inget blir per automatik bättre av att man är mångordig (oftast tvärtom) – men det finns gränser för vad man kan säga (skriva) på en begränsad yta! Är det innehållet som är det viktiga, eller högskoleformalia? Jag har gått över gränsen och hittills har jag inte blivit relegerad, peppar, peppar!

    Jag känner med dig!
    /Janis

  3. Janne skriver:

    För ditt eget lärandes skull bör du ju förstås skriva precis så långt som du behöver…

    Kanske själva inlämningsuppgiften kan bli en sexsidig analys av analysen – med din ursprungliga version som en bilaga? 😉

    Alternativt lägger du upp din originalversion på nätet och hänvisar till den på lämpliga ställen i texten.

    Nej, jag vet inte. En lagom dos av anarki á la det Janis antyder kanske räcker?

  4. Janne skriver:

    Glömde tillägga att ämnet (specialpedagogik) intresserar mig mycket och att jag ser fram emot fler rapporter från utbildningen!

  5. christermagister skriver:

    Tack för tipsen och uppmuntran! Det får nog bli lite anarki… 🙂

    Jag studerar ju faktiskt för min egen skull!

  6. Monika skriver:

    Jag har utkämpat en tio år lång strid om att inte vara tvungen att säga hur många tecken, ord eller sidor. Tyvärr har jag nog i de flesta fall numera förlorat den, utom då det gäller uppsatser. Där vägrar jag fortfarande att säga ett bestämt antal sidor, hur mycket det än tjatas.

    För vilka är det som vill ha antal sidor – jo studenterna.

    Däremot på högre nivåer i den utbildningen som riktar sig mot forskningen har jag en uppgift med 13000 tecken. Har man läst 15 poäng vetenskapsteori och forskningsmetod är det dags att börja öva sig i begränsningens stora och sköna konst.

  7. Monika skriver:

    Morrica och Metabolism

    Det där går vi inte på … 🙂

  8. christermagister skriver:

    Monika: Det är inte direkt en uppsats, även om utbildningen är på avancerad nivå och det därmed verkar vara ett måste att inrikta sig mot forskning i allt man gör.

    Det är mera en skrift med syftet att lära sig analysera verksamheten utifrån olika perspektiv, och då tycker jag att det är synd att man tvingas begränsa sig. Det är inte så att jag måste skära i texten (men visst är bakgrunden lite lång…) utan mer att jag måste hoppa över hela områden i min analys. Att beskriva verksamheten inom sex olika områden, och att göra en djupare analys av ett av dem, på 6-7 sidor inklusive inledning, bakgrund, syfte och frågeställningar känns inte rimligt… Dessutom skulle jag vilja analysera fler än ett område… Jag måste skaffa en hobby! 😉

  9. Mats skriver:

    Antal tecken är bra…

    Jag tror att du har massor att berätta. Gör det här! Chansen finns att någon läser det!

    Allvarligt talat tror jag att du är offer för Bolognasjukan. Alla mål ska examineras och med storslagna mål blir examinationen orimliogt omfattande – samtidigt som kursbudgeten är uppäten av annat.

    Tur att kåren finns och möjlighet till studentinflytande?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s