Sexism i TV

Jag var ute och slarvade i går, men såg precis det inspelade första avsnittet av ”Stjärnor på is”. (Pinsamt nog gillar jag konståkning… Inget att skryta med kanske, men nu är jag ute ur garderoben!) Jag tyckte att programmet var ganska segt, men ändå rätt OK. Jag reagerade däremot på Gynning och Bergs ogenerade sexism under hela programmet, och tydligen är jag inte ensam.

Men vad är det för konstig hets på de manliga kändisarna? Det skriks efter Rafael Edholm, han har en snygg bringa, Gynning vill ha hans nummer, han har snygga ben. Lars Frölander leker med hajdräkten och visar upp sin ryggtavla, ”till allas förtjusning”. Och. Så. Vidare. Ursäkta, men tänk om det hade varit Peter Jihde som stått där och skrockande anmärkt på Marie Serneholts snygga ben? Knappast okej va? (AB)

Tidigare skrev jag ett inlägg om ”sexuella trakasserier i Talang 2008”, och vid en första anblick förstår jag att du tycker att det är fånigt. ”Det är ju bara roligt!”, ”Herregud, det är ju underhållning!” Men tänk ett steg till. Det handlar inte i första hand om männen som är med i TV, de är nog delvis med på noterna. Det handlar om de killar som sitter hemma och tittar på TV. Kvinnor brukar ofta vara väldigt medvetna om att t ex bilder på trådsmala modeller inte är bra pga att det kan driva unga tjejer till anorexia, men när det gäller sitt eget beteende verkar de blinda. Det är precis lika stor risk att unga killar mår dåligt av den här attityden i programmen och drivs till att knapra anabola steroider.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, genus, Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sexism i TV

  1. Ser precis reklamen för det nya hemska programmet där man ”både objektifierar och generaliserar män utan att skämmas”. Apropå…

  2. christermagister skriver:

    Bonde söker fru? 😉

Kommentera

