FRA, den svaga punkten

I min matchkommentar ”FRA-lagen, rond 2” frågade jag mig själv hur rond 3 kommer att se ut. Ronden är igång och bloggosfären har mailbombat regeringen och hängt ut FRA anställda på nätet. FRA svarar med att upprusta. Man vill anställa ytterligare personal och köpa nya spiondatorer.

 

 Jag tror att vi måste hitta den svaga punkten, och pressa regeringen på den. ”Varför?” och ”Är det här effektivt?” tror jag är frågorna vi bör ställa. Som jag skrivit i tidigare inlägg så tror jag nämligen inte att regeringens påstådda mål, ”att skydda Sverige mot yttre hot”, håller. Bara det att FRA skriver att man ”behöver större beräkningskapacitet eftersom enkla krypteringsverktyg blir allt vanligare” (AB) säger ju sitt. Personer som är ett allvarligt yttre hot mot rikets säkerhet är ju inte så amatörmässiga. Nätet kryllar av tips om hur man undviker avlyssningen. (DN) Systemet är helt enkelt inte effektivt.  ”Så vad är det då som får en borgerlig regering att genomdriva åtgärder man tidigare sagt sig vara emot? Tror Tolgfors på sina egna ord?” (Margareta Zetterström i SvD) Varför har vi Västeuropas mest omfattande spionorganisation? (SvD) Som jag skrivit tidigare, vem är det egentligen de är ute efter?

    Debatten handlar just nu mycket om den personliga integriteten, vilket självklart är viktigt, men så länge man kan hävda att avlyssningen är ett effektivt sätt att stoppa terrorister på så tror jag inte att det argumentet går hem. Det blockas med hänvisning till skydd mot ”yttre hot”.

 Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, FRA-lagen. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till FRA, den svaga punkten

  1. A.R.Yngve skriver:

    Ja, vad är poängen egentligen? Låt oss fråga Den Stora Bossen, gång på gång, och sluta inte fråga förrän nästa val är över…

  2. Mike skriver:

    LÖRDAGEN DEN 28/6 KL 12:00 på KUNGSPORTPLATSEN! Demonstration mot FRA-Lagen

  3. Gubben skriver:

    Att hänga ut anställda på FRA är dumt, barnsligt och fel!

    Det är ju inte dom utan våra folkvalda politiker som svikit…

  4. christermagister skriver:

    Gubben, jag håller med. Att pressa politikerna på frågan om effektivitet och hur de motiverar kostnaderna tror jag är bättre.

  5. Ping: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Äckligt hyckleri hos Centern

  6. Bo skriver:

    Angående hänga ut RFA-anställda.
    Principiellt håller jag med om att det inte är rätt att hänga ut dess anställda. Men med tanke på att de har ansvar att skydda vår information när de inte klarar av att skydda sin egen har en viss tragikomisk poäng.

  7. vivalabanana skriver:

    FRA Lagen är snacka om skit lag! Så jag börja märka mailen men ”Bomba sverige”

    Huhu hej på dig Christer föresten! Tack för G:t!

Kommentera

