Betyg och omdömen

                          (Uppdaterat)

Efter en massa tjaffs under hösten och vintern har äntligen Björklund och oppositionen satt sig ner för att diskutera betygsfrågan. Tyvärr verkar det inte leda någonstans… Björklund vill egentligen inte diskutera alls och oppositionen vill diskutera hela skolpolitikens utformning.

Dessutom verkar det vara oerhört svårt för alla berörda att sluta tala i allmängiltiga floskler och i stället säga rätt ut vad man menar!

    Jag har skrivit mycket om det här tidigare och ska försöka fatta mig kort. Ingen verkar vara medveten om skillnaden på betyg och omdömen! Red ut vad ni läser in i de olika begreppen innnan ni fortsätter diskussionen!

    Rent praktiskt så tror jag nämligen att de stora aktörerna (alliansen och s) menar samma sak. Jag vet inte om det ligger taktik i att ”missförstå” och låtsas stå för olika ståndpunkter, eller om de faktiskt tror att de har olika åsikter. Skriftliga omdömen har vi redan en lag om, grundskoleförordningens kap 7, §2:

”Läraren skall fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin skall läraren, eleven och elevens vårdnadshavare samtala om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas (utvecklingssamtal). Vid utvecklingssamtalet skall läraren i en framåtsyftande individuell utvecklingsplan skriftligt sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven skall nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. Utvecklingsplanen kan även innehålla överenskommelser mellan lärare, elev och vårdnadshavare. Informationen vid utvecklingssamtalet bör grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna. På begäran av en elevs vårdnadshavare skall läraren som ett komplement till utvecklingssamtalet även lämna annan skriftlig information om elevens skolgång än som avses i första stycket.”

Det känns som att Björklund inte är ute efter något annat än att sätta sitt namn på något som redan finns, och att oppositionen har missuppfattat hans användande av ordet ”betyg”. För inte är han ute efter att byta ut samtal och skriftliga utvecklingsplaner mot enbart stämplandet av en bokstav?

    Mängden steg i betygsskalan är väl för alla en mindre teknikalitet som inte är speciellt viktig?!

Uppdatering: En undersökning visar att 83 procent av lärarna och 72 procent av föräldrarna vill ha betyg tidigare än i dag. De flesta vill att betygen ska införas från årskurs 6. Som jag sagt tidigare tror jag att det är något som även politikerna kan enas om, så sluta ”missförstå” varandra och kom överens. För elevernas skull! (DN, SvD)

I mina tidigare inlägg ”Enighet i skolan” och ”Skolan och segregation” finns mer om detta och ytterligare länkar.

Aktuella referensartiklar: Blandade reaktioner efter möte om ny skolpolitik, Blocköverskridande samtal om skolan, Ljusårs avstånd mellan blocken, Mona Sahlin har inlett operation desarmering, Underkänt i uppförande,

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Betyg och omdömen

  1. Kattis skriver:

    Hm… Jag anser inte att betyg ska ges tidigare än idag. Lärarna vet så väl var eleverna ligger i förhållande till målen, och elever som har det jobbigt behöver inte en stämpel redan så tidigt. Nää, jag röstar inte för betyg tidigare! 🙂

  2. christermagister skriver:

    Jag tycker inte heller att vi ska införa tidigare betyg, men politkerna skulle kunna komma överens om betyg från år 6. Det skulle ”garantera” en stabilitet i systemet i alla fall. Mardrömmen är ju att alliansen inför betyg i år 3 eller 4, och att det rivs upp igen vid ett regeringsskifte.

    Jag tycker att vi ska bli ännu bättre på samtal och att skriva utvecklingsplaner i stället.

  3. babelstorn skriver:

    Det här ämnet är potentiellt sett väldigt stort. Jag har berört betygsproblematiken tidigare på min blogg men kommer att få anledning att återvända till ämnet… kanske redan idag.

    Men. Den bärande frågan är egentligen: varför betyg?
    1. Urval till överliggande skolform?
    2. Återkoppling till eleven/föräldrarna?
    3. Öva sig på betyg?

    Urval faller ju rakt av i grundskolan eftersom alla har möjlighet till plats i gymnasiet. Återkopplingsargumentet är jätteproblematiskt eftersom vi vet att lärarförväntningar har en enorm inverkan på elevens prestationer och lärande. Denna inverkan kan vara positiv men är nödvändighet också alltid destruktiv… Googla teacher expectancy theory och läs första träffen, om ni vill veta mer.

    Öva sig på betyg. Ja ,om det är enda skälet då kan det väl få vänta till gymnasiet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s