En skola för hela hjärnan

Anders Källström tar upp två intressanta ämnen i en artikel i Aftonbladet. Hur attityder till studier och ambitionerna inför arbetslivet kan påverka elevernas framtid och att skolan i för hög grad fokuserar på faktakunskaper. Att han i början skriver om ”pojkar” och ”flickor” och dessutom tar upp den känsliga frågan om våra olika hjärnor gör tyvärr att debatten som följer fokuserar på fel saker.

    Visst är det intressant att diskutera manligt/kvinnligt och att spekulera i hur de skillnader som faktiskt finns har uppstått, men varför börja ”kriga”? Att samhället i övrigt är anpassat efter männen, och att skillnaderna i våra hjärnor är omtvistade spelar väl inte så stor roll i det här fallet?

    Om vi kan förändra negativa attityder och höja ambitionen och dessutom lyckas få in lite mer erfarenhetsbaserad undervisning i skolan så tjänar väl alla på det?! Alla har vi två hjärnhalvor… Det finns ingen motsättning här.

 

Ref: Filippa Mannerheim, Determinator, Svenskläraren kommenterar, Leif Sjöqvist,

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, genus, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s