Centern har tänkt till

”Avhoppen från gymnasieskolan är 25 procent i Sverige, jämfört med 15 procent för EU i genomsnitt. Detta är en starkt bidragande orsak till vår höga ungdomsarbetslöshet. Det är ett skrämmande underbetyg för årtionden av social­demokratisk skolpolitik. Vårt fokus är tydligt. Utanförskapet ska pressas tillbaka, och skolan är ett av våra viktigaste verktyg. Inte ett enda barn får lämnas därhän.” (Maud Olofsson, Sofia Larsen och Anders Flanking i DN)

”Woop, woop, äntligen ett alliansparti som fokuserar på rätt saker”, är min första tanke, men jag borde ha förstått bättre! Att höra allianspolitiker prata om att pressa tillbaka utanförskapet är smått skrattretande bara det, men när sedan lösningen presenteras blir det ännu…roligare? Nej, det är inte alls roligt! En ”bonusmiljard” som delas ut till de grundskolor där eleverna förbättrar sina resultat på de nationella proven…(?!)  Jag är mållös och lämnar över ordet:

”Det är en uppenbar förolämpning mot landets lärarkår att du (Maud) tror att de behöver extra motivation för att göra sitt jobb.” (Mats)

”Tror centern verkligen att en massa pengar som filtreras genom kommuntjänstemäns giriga fingrar till skolor där man redan gör ett bra jobb gör skolverkligheten för svaga elever i socialt utsatta områden bättre?” (Morrica)

”Jag blir så upprörd så jag inte finner ord. Jag blir så arg så jag morrar. Jag blir så illamående så jag vill kräkas.” (Janis)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Centern har tänkt till

  1. Plura skriver:

    Bästa vänner på den skolpolitiska debattarenan, det är valår, inse detta!!!

    Då gäller det att likt Kiviksmarknad bjuda högst för att locka oss ”arma” väljare att lägga en röst på just oss (C). Maud behöver fler plusspoäng utöver SAAB – Spyker och vad är inte bättre än just några miljarder till kommunerna att rädda snöröjningsunderskotten!!!

    Bästa medkommentatorer – övereagera inte på politiskt valfläsk!!!

  2. Lilla O skriver:

    Jag orkar inte mer. Kan inte alla okunniga politiker bara hålla tyst. Eller förresten, får jag lite cash är det klart att jag sätter högre betyg på ungarna.

  3. Christermagister skriver:

    Jag tycker nog att vi ska fortsätta att reagera på deras valfläsk… Det är vår demokratiska rättighet, och skyldighet. Vi måste kräva att politikerna tar sitt uppdrag på allvar. Hur ska den demokratiska processen kunna fungera om vi låter dem komma undan med dessa fånerier?

    • Plura skriver:

      Kan så vara, men jag brukar skaka av mig sådant som inte tillhör fakta avdelningen.

      I den hittar jag en ny skollag och en prop om ny lärarutbildning som har större effekt på skolans värld än ett debattinlägg i DN från Centern.

      Där jag för övrigt är en aning besviken på Sofia Larsens insatser i Utbildningsutskottet som dess ordförande.

      • Morrica skriver:

        Det som är lite tungt med att diskutera sånt här är när någon gör som du gör här, Plura, lite grötmyndigt försöker bagatellisera det hela. Det behöver diskuteras, högljutt och innerligt, eftersom det är avsett att locka väljare. Människor fastnar i honungsfällor som dessa, förstår du, därför behöver man varna. Tiger man, som du tycks förespråka, så stöttar man galenskapen.

        • Plura skriver:

          Visst ska man diskutera galenskaper. Kan exemplifieras med rubriken ”En miljard morötter till skolan” i dagens SvD av Maria Eriksson.

          Kontenta av detta ledarstick är att kunskapmiljarderna är totalt fel styrmedel.

          Skolans problem är inte resursbrist i form av pengar. Och hon lyfter grovt två metoder att använda pengarna från Centern, pengar till de dåliga, med antagandet att problemet är resursbrist. Eller så ger man dem till det som går bra, det Christermagister kallar vinster. Och då ökar de resultatet. Paradoxen innebär att de får pengarna i detta fall klarar sig bra utan dem.

          Därför är dessa morötter helt fel i mitt synsätt och bara politiskt valfäsk. Om det fanns en fördelningspolitisk tanke bakom det vore det något annat.

  4. Anders B Westin skriver:

    Ärligt talat.
    Maud Olofsson gör hon något annat än följande två saker:

    1) Undviker att svara på frågor.

    2) Jobbar med retoriska valfläsk.

    Värre plakat och mytomanpolitiker har landet Sverige sällan skådat.

  5. Ping: En skolmiljard från Maud « Magistern

Kommentera

